uil-groen

Met Fotobabble kun je een foto laten spreken. Je kiest een foto van internet of van je eigen computer en uploadt de foto in Fotobabble. Vervolgens spreek je met behulp van een opnameknop je eigen tekst in bij de foto. Zo ontstaat een gesproken fotoverhaal. Omdat de opnameduur per foto beperkt is (maximaal 60 seconden), kun je geen lange verhalen vertellen, maar word je gedwongen om goed samen te vatten.

Je kunt Fotobabble gebruiken tijdens instructiemomenten, maar het programma leent zich ook goed om zelfstandig of samen te werken aan een verwerkingsopdracht. Heel jonge kinderen kunnen met een beetje hulp hun verhaal vertellen bij foto’s van bijvoorbeeld hun familie, hun huisdier of hun laatste vakantie.

Het fotoverhaal wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst.

Fotobabble is gratis. Je moet wel een account aanmaken.

Fotobabble is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Fotoverhaal maken.

fotobabble

Woordenlijst

uil-groen

Zelf uitproberen

Maak een gratis account aan en maak zelf een fotoverhaal. Kies een foto waarbij je een fotobabbel wilt maken. Upload de foto in Fotobabble, neem je verhaal op met de opnameknop, sla het resultaat op en deel het op het platform van je keuze.

Wil je eerst instructie? Bekijk dan de handleiding van OntdekMedia.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak accounts aan.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de kinderen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en wachtwoorden in een lijst of zet ze in Lastpass
Stap 2Maak eventueel groepjes, bijvoorbeeld met de groepjesmaker.
Stap 3Laat zien wat een fotoverhaal met Fotobabble is.
Geef zelf instructie met behulp van de handleiding van Ontdekmedia.
Stap 4Laat de leerlingen een foto zoeken en opslaan (of laat ze zelf een foto maken).
Stap 5Geef de (methodegebonden) opdracht.
Voor voorbeelden: zie Ontdek de werkvorm fotoverhaal maken.

Toelichting: geef de leerlingen aanwijzingen hoe ze de mediatool het beste kunnen gaan verkennen.
uil-groen

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan een account aanmaken.

Leerling:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan afbeeldingen zoeken.
  • de leerling kan een tekst inspreken.
  • de leerling kan gegevens opslaan.

Leerdoelen

Inhoudelijke doelen

Als instructieopdracht: geschikt om uitleg te geven, een voorbeeld te laten zien.
Als verwerkingsopdracht: geschikt om verslag te doen van bijvoorbeeld een gebeurtenis, een experiment, een proefje of een onderzoekje.
Als expressieopdracht: geschikt voor verhalend vertellen en creatief fotograferen.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid
Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Je kunt ook fotoverhalen maken met andere programma’s, zoals met WeVideo of met PhotoStory (gratis via Microsoft).

Ontdek meer media

Externe links

Margreet van den Berg – ICT en onderwijs Fotoverhalen maken