uil-blauw

Foto’s vertellen een verhaal. Hoe het schoolreisje was, hoe het schoolreisje was, hoe een sporttoernooi of een excursie is verlopen of hoe een dagelijkse schooldag eruit ziet. Foto’s kunnen ook verslag doen van een onderzoek of een experiment of gebruikt worden bij een instructie of een uitleg.
Je kunt foto’s een extra laag meegeven door gesproken tekst aan de foto’s toe te voegen. Zo vertel je je een gesproken fotoverhaal. De kijker/luisteraar wordt meegenomen in het verhaal van de foto en oefent zo zijn kijk- en luistervaardigheden.
Het fotoverhaal wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld of met een embed code op een (school)website worden geplaatst.

Deze werkvorm is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatoolFotobabble‘.


Niveau: *
Groep: 1-8
Vakgebied: alle vakgebieden
Wat heb je nodig: account, computer, internetverbinding, foto (van je computer of een (rechtenvrije) foto van internet)
Tijdsduur: 10 minuten om het programma te leren kennen. Daarna bijvoorbeeld één les voor het maken en het nabespreken van gemaakte Fotobabbles.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Als instructieopdracht: geschikt om uitleg te geven, een voorbeeld te presenteren.
Als verwerkingsopdracht: geschikt om verslag te doen van bijvoorbeeld een gebeurtenis, een proefje, of een onderzoekje.
Als expressieopdracht: geschikt voor verhalend vertellen en creatief fotograferen.

Werken aan media competenties

Een verhaal vertellen door een beeld te gebruiken en daar zelf gesproken teksten bij te plaatsen. Gereedschappen voor digitaal vormgeven leren gebruiken binnen een overzichtelijk kader van een of meerdere foto’s. Resultaten delen via sociale media en likes verzamelen.

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-blauw

Met mediatool Fotobabble kun je een verhaal bij een foto vertellen. Het programma is gratis. Het is alleen in het Engels beschikbaar, maar zeer eenvoudig te bedienen. Je kiest een foto van je eigen computer of een foto die je (rechtenvrij) op internet hebt gevonden. Ook kies je eventueel een achtergrond. Je bepaalt vervolgens zelf wat je bij de foto inspreekt. Omdat de opnametijd per foto beperkt is (60 seconden), is het belangrijk zo goed mogelijk samen te vatten.
Het fotoverhaal wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst.

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan een account aanmaken.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan afbeeldingen zoeken.
  • de leerling kan een tekst inspreken.
  • de leerling kan gegevens opslaan.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

  1. Een fotoverhaal kun je bij veel vakken maken:
  • natuur en techniek: foto van een excursie of een proefje, foto’s van seizoenen, planten, dieren of afbeeldingen van planeten
  • aardrijkskunde: fotoverhaal bij foto’s van verschillende weertypen of klimaten
  • geschiedenis: een fotoverhaal over een held of een ander kleurrijk historisch figuur, het verhaal achter een bijzondere historische foto, een familiefoto met een gesproken familieverhaal
  • vreemde talen: uitspraak van woorden
  • rekenen: bijvoorbeeld rekenen met verschillende maten
  • lezen: letters of combinatie van letters oefenen, boekpresentatie
  • taal: woordenschat oefenen, mondelinge recensie, commentaar geven bij een nieuwsfoto
  • expressie: gesproken felicitatie-, feest- of bedankkaart
  1. In plaats van een fotoverhaal kun je ook een stripverhaal maken
uil-blauw

Externe links

Je kunt ook fotoverhalen maken met andere programma’s, zoals met WeVideo of met PhotoStory (gratis via Microsoft).