uil-groen

Glogster is een programma waarmee je interactieve posters kunt maken. In een glog kun je teksten, plaatjes, filmpjes en geluiden plaatsen en links aanbrengen naar relevante bronnen, zoals websites. Ook bevat het programma tools om de poster vorm te geven, denk aan lettertypes en achtergronden. De poster wordt online opgeslagen en kan vanuit een toegestuurd internetadres worden bekeken en gedeeld.

Een account aanmaken voor Glogster is helaas niet langer gratis. Er is alleen de betaalde versie voor het onderwijs: GlogsterEDU. OntdekMedia heeft om die reden ook Canva uitgewerkt.

Glogster is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Poster maken.

glogster-website

Woordenlijst

  • Glog: afkorting voor grafisch weblog
  • Glogster: online webapplicatie om interactieve posters te maken
uil-groen

Zelf uitproberen

Probeer Glogster eerst zelf uit.
Wil je eerst instructie?
Bekijk dan de handleiding of het filmpje van OntdekMedia.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak accounts aan op Canva of Glogster.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en wachtwoorden in een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Vertel de leerlingen dat zij een glog op Glogster gaan maken.

Print de handleiding van OntdekMedia, laat hem zien op het digibord of geef zelf instructie.
Stap 3Geef de (methodegebonden) opdracht.

► Zet op het digibord de timer aan. Na 15 minuten wisselen van plek achter de computer.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Extra: de leerkracht kan in het team met argumenten bespreken of het zinvol is een schoollicentie van postersoftware aan te schaffen

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, tekst en plaatjes opslaan in een mapje, zoekwoorden bedenken, zoekmachine gebruiken, zoekresultaten opslaan, filmpje zoeken op YouTube, link aanbrengen.
  • de leerling kan een link delen via e-mail of bijv. Twitter.

Leerdoelen

Inhoudelijke doelen
Onderwerp bepalen, informatie en afbeeldingen zoeken, ordenen op een tijdlijn, presenteren en delen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid
Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

Externe links

Ook leuk: posterini!