uil-groen

Google is een zoekmachine die door heel veel mensen wereldwijd gebruikt wordt. Google zoekt razendsnel naar informatie op internet die mogelijk aansluit bij jouw opgegeven zoekwoorden. Programmeurs van Google hebben alle pagina’s op internet laten doorzoeken en er een digitale ‘inhoudsopgave’ (index) van gemaakt. Door slimme berekeningen kunnen ze de resultaten van die indexen heel snel aan je presenteren. Door Google handig te gebruiken krijg je snel veel informatie bij je zoekvraag.

Maar of het precies is wat jij nodig hebt? Dat moet je nog steeds zelf bepalen. En dan de juiste informatie eruit halen en die verwerken tot wat je echt nodig hebt. Daar moet je vooral mee oefenen.

De mediatool Google is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm informatie zoeken en selecteren

google

Woordenlijst

uil-groen

Zelf uitproberen

Ga naar de website Google. Je kunt direct één of meer trefwoorden in het zoekvak intypen. Inloggen is niet nodig.

Bekijk hier de handleiding Informatie zoeken met Google van Ontdekmedia.

Wil je meer weten over de zoekfuncties van Google bekijk dan deze pagina’s: http://www.google.com/intl/nl/insidesearch/. Er is ook een filmpje van Klokhuis over hoe Google werkt.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1 Maak eventueel groepjes met de groepjesmaker.
Stap 2Laat kinderen zien hoe ze op de website komen. Je kunt laten zien hoe het werkt, maar in principe wijst het zichzelf. Geef eventueel instructie over slimme trucs om iets te vinden.
Print de handleiding van OntdekMedia, laat hem zien op het digibord of geef zelf instructie.
Stap 3Geef kinderen eerst de mogelijkheid om te experimenteren met een identieke zoekopdracht. Bespreek daarna de zoekresultaten. Stel kritische vragen om de kwaliteit te leren beoordelen.
Stap 4Geef de (methodegebonden) zoekopdracht.
Stap 5Maak er eventueel een wedstrijdje van: welk groepje vindt het beste antwoord op een vraag.
uil-groen

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Het zoeken van informatie, het selecteren uit de gevonden resultaten. Voor scholen die kiezen voor OGO (Opbrengst Gericht Onderwijs) hoort daarbij nog het doel: onderzoeksvaardigheden aanleren. Het gaat dan om slim zoeken, goed lezen en kritisch beoordelen.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen kunnen een algemene zoekmachine gebruiken. (G1, G2)
  • De kinderen gebruiken zoekgereedschap om informatie te vinden, te beoordelen en te gebruiken. (C1)
  • De kinderen benutten een mediatool om hun eigen boodschap te versterken en zijn kritisch op wat ze vinden. (S1, S2)
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

Naast Google zijn er nog meer algemene zoekmachines, zoals Bing van Microsoft.

Er is een speciale zoekmachine waar kinderen geschikte bronnen kunnen vinden die passen bij hun leeftijd: www.jouwzoekmachine.nl.

Er zijn ook speciale sites waar bronnen te vinden zijn, speciaal voor kinderen. Kijk dan bijvoorbeeld op: www.jeugbieb.nl, www.meestersipke.nl, www.meestermichael.nl, www.datbedoelik.nl, www.kinderpleinen.nlwww.mybee.nl, www.jeugdjournaal.nl, www.willemwever.nl, www.netwijs.nl en www.8-12.info.

Externe links

Op 24 mei 2014 werd er een Wakker Worden Kinderlezing gehouden over het onderwerp: Hoe werkt Google? Je kunt die hier lezen.