uil-blauw

Een grafiek maken kan op veel manieren. In het basisonderwijs maken kinderen kennis met het cirkeldiagram en de beeld-, lijn- of staafgrafiek. Afhankelijk van de rekenmethode kennen kinderen nog andere soorten grafieken. Grafieken maken is een werkvorm die natuurlijk ook bij andere vakken voorkomt, zoals bij aardrijkskunde, of als kinderen een onderzoek doen waarbij ze hun resultaten moeten presenteren.

Leerlingen kunnen grafieken tekenen op ruitjespapier, maar je kunt ze natuurlijk ook online maken. Het voordeel van online een grafiek maken is dat een grafiek sneller vormgegeven is en dat deze heel makkelijk aan te passen is. De grafiek kan geprint worden, gedeeld en opgeslagen.

Deze werkvorm is door OntdekMedia uitgewerkt met de mediatoolGrafiektool‘.


Niveau: **
Groep: 6-8
Vakgebieden: rekenen, aardrijkskunde, studievaardigheden, projecten, werkstukken, etc.
Wat heb je nodig: een computer, internetverbinding.
Tijdsduur: 10 minuten instructie.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Een grafiek kan gemaakt worden als verwerkingsopdracht naar aanleiding van een rekenopdracht of een inventarisatieopdracht bij kennisgebieden.
Een grafiek kan dienen als inhoudelijke en visuele ondersteuning bij presentaties.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • Creëert eigen materiaal en deelt dit met anderen. Opereert makkelijk crossmediaal. (G1)
  • Kan zich oriënteren binnen complexe, open mediaomgevingen. (G2)
uil-blauw

Met mediatool Grafiektool kun je allerlei grafieken maken. Er is ruime keuze, maar ook de standaard grafieken voor het basisonderwijs zijn er te vinden.
Het is mogelijk om alle uiterlijke kenmerken van de grafiek aan te passen, maar als je dat niet doet, wordt gebruik gemaakt van de standaardinstellingen. Die standaardinstellingen zijn duidelijk en helder. De grafiek kan worden opgeslagen, geprint of gedeeld met anderen. Als de grafiek online opgeslagen moeten worden, moet je eerst een account aanmaken.

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan tekst typen.
  • de leerling heeft (eventueel) een e-mailadres
uil-blauw

De werkvorm in methoden

Grafieken maken is een werkvorm die bij de meest uiteenlopende vakken kan voorkomen. Ook kun je kinderen een grafiek laten maken wanneer ze het resultaat van een onderzoekje moeten presenteren.

uil-blauw

Externe links

Je kunt als leerkracht de grafiektool natuurlijk ook prima zelf gebruiken. Laat kinderen bijvoorbeeld bepaalde lessen beoordelen en houd de scores bij. Zo krijg je een duidelijk beeld van wat de kinderen van de lessen vinden.