uil-groen

Incredibox is een eenvoudig online programma waarmee je personages een taak geeft om een bepaalde klank te produceren. Die klank wordt telkens herhaald (een loop). Je kunt er stemmen aan toevoegen en er weer uithalen. Het principe is zeer eenvoudig: kies een geluidseffect, sleep dat naar het poppetje en luister naar het resultaat. Het programma gaat eindeloos door en je kunt variëren door stemmen aan of uit te zetten, of door één stem solo te laten horen. Je kunt zo een complete compositie maken en die opnemen, vastleggen en delen. Het is het leukste om deze muziek als basis te gebruiken voor een eigen, live uitgevoerde rap.

De mediatool Incredibox.com is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Rap maken

Incredibox

Woordenlijst

uil-groen

Zelf uitproberen

Ga naar de website www.incredibox.com. Je kunt na de intro direct beginnen. Inloggen is niet nodig. Je kunt op de site ook de Top 50 met muziek van anderen op beluisteren.

Wil je eerst instructie? Bekijk dan de handleiding van OntdekMedia.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak eventueel groepen met de groepjesmaker.
Stap 2Laat de leerlingen zien hoe ze op de website komen. Je kunt laten zien hoe het werkt, maar in principe wijst het zichzelf. Geef eventueel instructie met behulp van de handleiding.
Stap 3Geef de leerlingen eerst de mogelijkheid om te experimenteren. Gebruik koptelefoons!
Stap 4Geef de (methodegebonden) opdracht.
uil-groen

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerdoelen

Inhoudelijke doelen

Het maken van een rap daagt kinderen uit om woorden te kiezen en te gebruiken in korte of langere zinnen. Het gaat in een rap ook nadrukkelijk om de klank van woorden. Vaak worden er woorden gekozen die rijmen aan het eind van de zin, of per woord (binnenrijm). Woorden die veel klankverwantschap hebben (zoals alliteraties). En met dat alles wordt er in een rap een verhaal verteld.
De rap wordt geschreven en vervolgens uitgevoerd op muziek die bestaat uit beats, melodietjes en effecten (beatboxing). Met een mediatool is het eenvoudiger om die uitvoering te realiseren. Bovendien kan de muziek ook inspireren bij het schrijven van de rap.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid
Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen kunnen een afgebakend platform met eenvoudige bediening gebruiken. (G1, G2)
  • De kinderen gebruiken eenvoudige toepassingen om eigen content te creëren. (C2)
  • De kinderen benutten een mediatool om hun eigen boodschap te versterken. (S2)
uil-groen

Voorbeelden

Een filmpje waarin je kinderen ziet experimenteren met Incredibox.

Ontdek meer media

Externe links

Op www.createraps.com kun je een beat kiezen en daarna zelf je rap opnemen. De site is in het Engels.