uil-blauw

Internet is vooral: een plek waar je heel snel heel veel informatie kunt vinden. Handig voor allerlei opdrachten zoals een werkstuk, presentatie, spreekbeurt of project. Maar de vaardigheid om goed te zoeken gaat verder dan het intikken van een zoekwoord of vraag. Je moet daarna immers kiezen wat de juiste informatie voor jouw vraag is. En dat blijkt voor heel veel mensen (kinderen en volwassenen!) niet eenvoudig. Bovendien denken veel mensen dat ze dit al redelijk goed kunnen. Daardoor zijn ze minder kritisch. Ben je op zoek naar specifieke bronnen over de schoolvakken, dan zijn er natuurlijk goede websites voor kinderen waar je eenvoudiger kunt vinden wat je nodig hebt (zie de werkvorm ‘Bronnen zoeken’). Maar het is ook belangrijk om te leren hoe je informatie selecteert uit zoekresultaten op een algemene zoekmachine.

De werkvorm Informatie zoeken en selecteren is door OntdekMedia uitgewerkt met de mediatool Google.


Niveau: ***
Groep: 7-8
Vakgebieden: begrijpend, studerend lezen, algemeen
Wat heb je nodig: internetverbinding, computer.
Tijdsduur: zoeken vereist weinig uitleg, gebruik van speciale zoek tips en trucs vragen enige uitleg. Daadwerkelijk zoeken, lezen, selecteren, gebruiken van informatie moet regelmatig geoefend worden.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Het zoeken van informatie, het selecteren uit de gevonden resultaten. Voor scholen die kiezen voor OGO (Opbrengst Gericht Onderwijs) hoort daarbij nog het doel: onderzoeksvaardigheden aanleren. Het gaat dan om slim zoeken, goed lezen en kritisch beoordelen.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen kunnen een algemene zoekmachine gebruiken. (G1, G2)
  • De kinderen gebruiken zoekgereedschap om informatie te vinden, te beoordelen en te gebruiken. (C1)
  • De kinderen benutten een mediatool om hun eigen boodschap te versterken en zijn kritisch op wat ze vinden. (S1, S2)
uil-blauw

Met mediatool Google kun je eenvoudig zoeken naar informatie die door allerlei mensen op internet is gezet. Slechts het intikken van één of meer trefwoorden, of zelfs het intikken van een vraag is voldoende om je een scherm vol zoekresultaten te bezorgen. De manier waarop die informatie door Google wordt geselecteerd is niet precies bekend. En dus moet je zelf heel kritisch blijven lezen en nadenken. Wie is de afzender? Wat zoek ik precies? Krijg ik een betrouwbaar antwoord?
Zoeken met Google vraagt dus maar een heel klein beetje technische kennis, daarna moet je vooral heel goed lezen en kiezen uit alles wat je hebt gevonden.
De technische tips en trucs kun je eenvoudig leren. Het lezen en selecteren vraagt om vaak oefenen en samen bespreken.

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

Zoeken via trefwoorden en zoekvragen is een goede manier om informatie te vergaren. Mits je de juiste zoekvraag kunt stellen. Wanneer je de zoekresultaten op je scherm ziet, moet je weten waar je op selecteert. Welke resultaten ga je bekijken en lezen? Als je een website gaat bekijken, moet je weten waar je op kunt letten om de kwaliteit te beoordelen. Je leert of je nu het antwoord op je vraag te weten bent gekomen.

Voorbeeld:

Je zoekt naar het verschil tussen scharreleieren en gewone eieren. Je vindt een website waarop van beide soorten eieren een duidelijk beschrijving staat. Je moet dan het volgende doen:

  • kijken wie de schrijver van die informatie is. Is het goede, betrouwbare informatie?
  • zelf je conclusie trekken: wat is precies het verschil tussen deze soorten eieren?
uil-blauw

Externe links

Jaarlijks is er de Jeugdkrakercompetitie, een landelijke internetzoekwedstrijd voor groep 7 en 8.