Als leerkracht gebruik je zelf heel vaak media om je lessen mee te verzorgen. Boeken, werkboeken en software van de lesmethode, maar ook je eigen aanvullingen. Kies je daarvoor media van het internet of eigen gemaakt materiaal wees je dan bewust van de rol die mediacompetenties daarbij spelen. Voor jezelf, maar ook voor de kinderen die de informatie in zich moeten opnemen en verwerken.

Welke filmpjes kies je op Youtube om iets uit de lesstof te laten zien of illustreren? Welk artikel uit de krant of een tijdschrift kies je? Je keuze hangt in de eerste plaats vaak af van de inhoud: past het bij de lesstof. Maar je kunt ook bij deze keuze rekening houden met de mediacompetenties.

Voorbeeld:

  1. Je kunt zoeken naar een zo objectief mogelijk informatief filmpje of artikel. Maar je kunt ook bewust kiezen voor een meer gekleurde bron. Dat biedt meteen de mogelijkheid om het daar met leerlingen over te hebben en aan mediacompetentie B3 te werken (Zien hoe media de werkelijkheid kleuren).
  2. Je kunt tijdens de instructie vragen stellen of een quiz laten uitvoeren (bijv. met enquete- of quiztools). Dat kan gaan over de inhoud van de stof of de mening van de leerlingen. Maar je kunt ook stilstaan bij een correcte samenstelling van de vragen. Zo geef je inzicht in hoe informatie tot stand komt en werk je bijv. aan mediacompetentie B1 (Bewust zijn van media in de samenleving)

Aandachtspunten bij het inzetten van mediatools voor instructie:

  • Zorg dat je het medium goed kunt bedienen en test of alles technisch werkt.
  • Bedenk vooraf of je inloggevens nodig hebt op de plek/pc waar je de mediatool gebruikt, zodat je die niet hoeft te zoeken. Of gebruik een tool als Lastpass.
  • Zet je presentatie of tool klaar voor gebruik op het scherm.
  • Creëer bij meer bronnen eventueel een eenvoudig documentje om klaar te zetten, waarin je de werkende links (url’s) hebt opgenomen. Zo kun je heel snel elke bron opzoeken.
  • Bedenk wat je gaat doen als de techniek je in de steek laat (bijv. bij geen of slechte internetverbinding, alternatief op usb-stick).

Enkele mediatools die bruikbaar zijn voor instructie en leergesprek:

>Terug naar de overzichtspagina Basisonderwijs