uil-blauw

Informatie kun je op allerlei manieren weergeven. Soms is een kaart daarvoor de beste manier, bijvoorbeeld bij het vak geschiedenis: welke steden hoorden bij de Hanze?

Deze werkvorm kaart maken is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Google Maps.


Niveau: *
Groep: 6-8
Vakgebieden: alle vakgebieden
Wat heb je nodig: internetverbinding, computers, een Google-account
Tijdsduur: Een instructie om te werken met Google Maps (± 20 minuten), daarna kunnen de kinderen zelf aan de slag.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

  • De kinderen werken met een legenda.
  • De kinderen verwerken informatie in een kaart.
  • De kinderen gebruiken geografische informatie.
  • De kinderen leren dat een kaart nooit volledig is.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen creëren eigen materiaal en delen dit met anderen. (G1)
  • De kinderen ontdekken nieuwe manieren van gebruik apparatuur en platform. (G1)
  • De kinderen kunnen switchen tussen de verschillende apps en programma’s, kunnen instellingen van de verschillende programma’s beheren en aanpassen aan eigen wensen, en kunnen programma’s verwijderen. (G2)
  • De kinderen kunnen informatie van diverse bronnen met elkaar vergelijken en de gevonden informatie synthetiseren. Ze kunnen relevante informatie systematisch beheren. (C1)
  • De kinderen gebruiken diverse toepassingen om unieke eigen content te creëren. (C2)
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media. (C3, S2)
uil-blauw

Google Maps is een krachtige tool waarmee je zelf kaarten kunt maken. Dit varieert van eenvoudig tot geavanceerd; van bijvoorbeeld een kaart met de Hanzesteden tot een zelf uitgezette wandeling op een terreinkaart. Je kunt informatie toevoegen aan de punten op je kaart. Je kunt ook foto’s en video’s toevoegen. Je kunt kaarten delen met anderen zodat je er samen aan kunt werken.

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan een (Google-)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan tekst typen.
  • de leerling kan zoeken op internet.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

  • Google Maps kan ingezet worden bij geschiedenis om gebeurtenissen weer te geven op een kaart.
  • Kinderen kunnen op een andere manier oefenen met topografie door zelf kaarten te maken.
  • Kinderen kunnen een schooluitje of -kamp voorbereiden met kaarten. Of juist een verslag maken van de plaatsen die ze hebben bezocht en daarbij hun eigen beeldmateriaal uploaden.
uil-blauw

Externe links

Met Google Maps kan veel meer dan we in deze handleiding uitleggen. Softonic legt in een handleiding uit wat je nog meer met Google Maps kunt doen.