uil-groen

Met Layar kun je een interactieve laag aan een tekst op papier toevoegen. Een platte pagina gaat opeens leven met een filmpje of krijgt een extra dimensie omdat je direct je mening kunt geven via sociale media. Het maken van zo’n interactieve laag (een ‘layer’), is eenvoudiger dan je denkt. Je kunt het overal voor gebruiken: een bladzijde uit een lesmethode, een lesbrief, een nieuwsbrief, een folder, een poster, een foto of een tekening. De enige voorwaarde is dat het nog niet eerder voorzien is van een layer.

Deze mediatool is door OntdekMedia toegepast in de werkvorm Interactieve laag maken‘.

Layar

Woordenlijst

  • Layer: Engels voor ‘laag’. Hiermee wordt een softwarematig aangebracht laagje bedoeld. Vergelijk het met een transparant vel over een een tekening heen. Daarom kun je weer nieuwe informatie zetten terwijl de tekening in tact blijft. Bij software wordt die laag gebruikt om extra functies toe te voegen aan bijvoorbeeld een afbeelding.
uil-groen

Zelf uitproberen

Probeer Layar eerst zelf uit. De basisversie is gratis. De pagina’s die je maakt zijn 60 dagen te bekijken. Daarna verdwijnen ze. Als je ze wilt verlengen dan kun je kiezen voor een betaald account. Bij de betaalde versie verdwijnen ook de advertenties.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak accounts aan op Layar.
Voor jezelf, groepjes of individuele leerlingen.

► Beslis of jij de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en passwords op een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Vertel dat leerlingen een pagina* interactief gaan maken met Layar.
Laat een voorbeeld zien van een pagina die jezelf hebt gelayerd. Print de handleiding van OntdekMedia, laat hem zien op het digibord of geef zelf instructie. Of laat het filmpje van OntdekMedia over Layar zien.
Stap 3Laat leerlingen bedenken wat ze willen layeren. Geef hen hierbij wel een duidelijk kader. Laat de leerlingen een foto maken van de pagina en zorg dat deze in een map staat waar de leerlingen vanaf de pc bij kunnen. Je kunt ook een USB stick gebruiken.
Stap 4Laat leerlingen nu onder hun account in Layer werken:
- inloggen Layar
- uploaden foto
- toevoegen digitale/interactieve content
- publiceren

► Geef de leerlingen een tijd mee voor deze opdracht. Maak eventueel gebruik van een (digitale) timer.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan een account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan een account aanmaken.
  • de leerling kan typen, plaatjes selecteren, een bestand openen en opslaan, linkjes kopiëren.

Leerdoelen

Inhoudelijke doelen
De leerling kan een eigen layer maken, de leerling kan het gedicht presenteren op een aantrekkelijke manier.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid
Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren. (G2)
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren met behulp van een online programma. (G1, C2)
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

  1. Kinderen kunnen een tekening die ze hebben gemaakt layeren. Daarmee komt hun eigen tekening tot leven. Ze kunnen de tekening mee naar huis nemen en de interactieve laag aan hun ouders laten zien.
  2. Je kunt Layar ook gebruiken voor een boekpromotie. Laat kinderen een foto maken van het omslag van hun favoriete boek. Geef hen de opdracht deze foto te voorzien van een interactieve laag, die verwijst naar een poll bijvoorbeeld. Maak een tentoonstelling in de klas of schoolbibliotheek, nodig ouders uit en zorg voor voldoende tablets en smartphones. Met de Layar-app kunnen de bezoekers de boeken beoordelen en een nummer 1 kiezen.

Externe links