uil-groen

Padlet is een online programma waarmee je gemakkelijk ‘walls’ kunt aanmaken. Dit zijn een soort lege prikborden, waarop je eenvoudig berichten kunt toevoegen (tekst met eventueel plaatjes, filmpjes en linkjes).  Zo kun je ideeën uit een brainstorm verzamelen op één wall.

Je kunt een wall aanmaken zonder een account.

Padlet is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Brainstormen.

padlet website

Woordenlijst

  • Padlet: de online webtool om interactieve prikborden te maken
  • Wall: één prikbord (muur) binnen padlet
uil-groen

Zelf uitproberen

Heb je nog nooit een wall in Padlet gemaakt?

Ga naar Padlet en klik op ‘build a wall’. Dubbelklik op de wall en voeg je bericht toe met eventueel een afbeelding, link of filmpje. Klik op ‘modify this wall’ om een titel met opdracht voor een brainstorm toe te voegen bij ‘profile’. Deel de link (url van deze pagina) met de leerlingen (tweetallen of groepjes) en laat hen reacties toevoegen op de wall die je vervolgens toont op het digibord om te bespreken.

Maak eventueel een gratis account aan bij Padlet (www.padlet.com -> sign up), waarna je een wall aanmaakt met ‘create a wall’. Op die manier blijven je walls overzichtelijk terug te vinden, zodra je opnieuw inlogt op jouw account als leerkracht.

LET OP: log na het gebruiken van padlet uit, zodat niemand de padlets in jouw account kan ongewenst kan wijzigen of verwijderen. Er wordt geen automatische backup gemaakt, maar je kunt belangrijke padlets wel opslaan als pdf.

Wil je eerst instructie?

Bekijk dan de handleiding van Ontdekmedia of het filmpje:


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Laat leerlingen op Padlet een wall aanmaken, waarbij ze de link van de padlet moeten bewaren.
Of maak accounts aan voor groepjes/ individuele leerlingen.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en passwords op een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Vertel wat het doel en de opdracht van de brainstorm is. Leg uit hoe ze hiervoor het ‘prikbord’ Padlet gaan gebruiken.
Laat het instructiefilmpje van OntdekMedia bekijken of geef zelf instructie. (tip: maak een kaart met een QR code voor dit instructiefilmpje of de link en hang het op bij de computers, zodat leerlingen het gemakkelijk terug kunnen vinden).
Stap 3Maak groepjes, bijvoorbeeld met de groepjesmaker.
Stap 4Laat leerlingen klassikaal, in groepjes of individueel reacties toevoegen aan de wall.
Voor voorbeelden: zie Ontdek de werkvorm brainstormen in methoden.

► Geef de leerlingen een tijd mee voor deze opdracht. Maak eventueel gebruik van een (digitale) timer.
Stap 5Bespreek de reacties op de wall met de leerlingen. Als vervolgstap kun je de reacties aanvullen en clusteren door de berichten te verschuiven.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, plaatjes en filmpjes zoeken, linkjes kopiëren, bestanden uploaden, zoekwoorden bedenken, zoekmachine gebruiken.
  • de leerling kan een link delen via e-mail of sociale media.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Associëren, creatief denken, lezen/ kijken/ luisteren, groeperen.

Werken aan mediacompetenties

Informatie van internet zoeken, selecteren en bewaren. (Eigen) informatie en bronnen presenteren m.b.v. een (nieuw te bedienen) online programma. Resultaten delen via sociale media.

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

  1. Walls in Padlet kun je bij de instructie gebruiken als verzamelpagina met filmpjes, afbeeldingen of links naar websites. Die wall kunnen je leerlingen op een later moment ook zelf bekijken (thuis of op school). Leerlingen kunnen zelf walls aanmaken en delen voor hun werkstuk, presentatie of spreekbeurt. Je kunt ook een wall aanmaken waarop leerlingen berichten plaatsen waarin ze zichzelf voorstellen of iets schrijven over hun weekend (als input voor de vertelkring).
  2. Je kunt voor een (klassikale) brainstorm ook gebruik maken van Lino-it of Twitter.

Externe links

Lino-it vind je hier: http://en.linoit.com/