uil-groen

Met Pixton kun je eenvoudige (3 scènes), maar ook uitgebreide stripverhalen maken. Het programma is in het Nederlands beschikbaar. Het principe van de strip ligt vast: een aantal kaders waarbij in elk kader een scène uit het verhaal wordt verbeeld. De maker heeft de keuze uit een aantal basiselementen waarmee het verhaal vormgegeven wordt: de achtergrond (kleur of afbeelding), de personages, de houding en gezichtsuitdrukking van de personages, voorwerpen, tekstballonnen. De achtergrondafbeelding en de personages kan worden verkleind en vergroot, zodat er dynamiek in het verhaal gebracht kan worden (veraf en dichtbij).
De strip wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst. Downloaden kan voor een enkele strip in de gratis versie en onbeperkt in de betaalde versie.

Pixton is beschikbaar in verschillende varianten: de gratis versie (Pixton voor plezier) en een betaalde versie met meer mogelijkheden (zoals eigen afbeeldingen uploaden). Bovendien is er een speciale versie voor scholen. Hierin kunnen docenten ook stripelementen voorbereiden en kunnen leerlingen samenwerken. De schoolversie heeft ook voorzieningen voor gebruik op het digitale schoolbord. OntdekMedia heeft een voorbeeld uitgewerkt in de gratis versie van Pixton.

Pixton is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Stripverhaal maken.

Pixton website

Woordenlijst

  • Avatar: afbeelding van een fictief personage dat zelf wordt samengesteld door te kiezen uit  allerlei uiterlijke kenmerken, zoals huidskleur, haardracht, postuur, kleding.
  • Strip: reeks kaders waarin zich scenes van een verhaal afspelen.
  • Embedded code: een stukje programma waarmee het mogelijk is om concrete inhoud ergens anders te plaatsen. Zo kun je de gemaakte strip embedden op een eigen website. De functie wordt vaak aangegeven met het symbool </>. De embedded code bestaat uit een iFrame + het codenummer van jouw inhoud.
uil-groen

Zelf uitproberen

Heb je nog nooit een digitaal stripverhaal gemaakt? Ga het dan eens verkennen. Maak een gratis account aan (inloggen met een Facebook- of Google-account en maak zelf een stripverhaal (stap: Creëer een strip). Je kiest het aantal scènes, de personages, de achtergronden. Ontdekken hoe het werkt, is een kwestie van uitproberen. Maak eerst een stripje zonder concreet doel. Laat je voor je verhaaltje inspireren door wat je kunt bedenken bij de standaard afbeeldingen en personages. Gebruik het resultaat bijvoorbeeld bij een instructiemoment in de klas. Op de site van Pixton staan ook strips van anderen. Bekijk er eens een paar.

Wil je eerst instructie?

Bekijk dan een voorbeeld met aanwijzingen of de uitgebreidere handleiding. Er staan duidelijke instructiefilmpjes op de website van Pixton (onder de tab Help). Deze filmpjes zijn in het Nederlands ondertiteld.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak accounts aan.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en wachtwoorden in een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Ga na of de kinderen weten wat de essentie van een stripverhaal is.
Stap 3Ga na of de kinderen het begrip avatar kennen.
Ga na of de kinderen het begrip avatar kennen.
Laat zien wat een stripverhaal met Pixton is.
Laat een instructiefilmpje van Pixton zien of geef zelf instructie.
Stap 4Laat de kinderen eerst vrij experimenteren met Pixton. Laat ze elkaar hun resultaten tonen en bespreek wat ze makkelijk of moeilijk vonden.
Stap 5Geef de (methodegebonden) opdracht.
Voor voorbeelden: zie de werkvorm Stripverhaal maken
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Extra:

  • de leerkracht kan in het team met argumenten bespreken of het zinvol is een licentie van de schoolversie van  stripsoftware aan te schaffen.

Leerling:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, gegevens opslaan.
  • de leerling is bekend met de basisprincipes van het maken van avatars.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Als verwerkingsopdracht: geschikt om een verhaal te vertellen,  oorzaak en gevolg uit te beelden, het verloop van gebeurtenissen in de goede volgorde te zetten, korte gesprekken/dialogen weer te geven.
Als expressieopdracht: geschikt voor creatief schrijven en visueel vormgeven.
Extra: in de schoolversie zijn meer didactische werkvormen mogelijk. Zo kan de leerkracht scenes uit een verhaal klaar te zetten, die de leerlingen in de juiste volgorde moeten plaatsen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren een verhaal vorm te geven door beeldelementen te gebruiken en daar zelf teksten bij te plaatsen. (C2, B2).
  • De kinderen leren gereedschappen voor digitaal vormgeven te gebruiken binnen een overzichtelijk kader van een stripverhaal, waarin afbeeldingen en personages al klaar staan. (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media en likes te verzamelen (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Pixton_Comic_Facebook_Ridder_op_Vroegje

Ontdek meer media

I.p.v. een stripverhaal kun je ook een woordweb maken met Popplet of een poster maken met Glogster.

Externe links

Blogartikel van Margreet van den Berg over strips maken en Pixton.