uil-blauw

Kinderen iets laten vertellen over een voorwerp is een uitstekende oefening om zich te leren uitdrukken met taal. Een plaatje waarbij je iets mag vertellen is een beproefde werkvorm. In het kader van mediawijsheid is het leuk om de plaatjes zelf of samen met de leerkracht te maken. Bij die foto komt een korte gesproken toelichting. Het kind vertelt bijvoorbeeld: wat is het of hoe heet het? Wat vind je ervan? Waar denk je aan als je dit ziet? Omdat je de tekst kunt opnemen bij de foto ontstaat een resultaat dat je online kunt delen.

De werkvorm praatje-bij-een-plaatje is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Fotobabble.com.


Niveau: *
Groep: 1-2
Vakgebieden: alle vakgebieden, projecten
Wat heb je nodig: internetverbinding, computer (of mobiel apparaat), account Fotobabble.
Tijdsduur: korte uitleg wat je van de kinderen verwacht, daarna met individuele kinderen of in kleine groepjes aan de slag. Tijd naar keuze.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Kinderen leren zich in woorden uitdrukken door iets te vertellen bij een afbeelding.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen ervaren de mogelijkheden van het medium foto met gesproken tekst. (B1)
  • De kinderen kunnen een afgebakend platform met eenvoudige bediening gebruiken. (G1, G2)
  • De kinderen gebruiken eenvoudige toepassingen om eigen content te creëren. (C2)
uil-blauw

Met mediatool Fotobabble kun je een verhaal bij een foto vertellen. Het programma is gratis. Het is alleen in het Engels beschikbaar, maar zeer eenvoudig te bedienen. Je kiest een foto van je eigen computer of een foto die je (rechtenvrij) op internet hebt gevonden. Ook kies je eventueel een achtergrond. Je bepaalt vervolgens zelf wat je bij de foto inspreekt. Omdat de opnametijd per foto beperkt is (60 seconden), is het belangrijk zo goed mogelijk samen te vatten.
Het fotoverhaal wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst.

Computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan een account aanmaken.

Leerling:

  • de leerling kan enkele knoppen na instructie en onder begeleiding bedienen.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

  • Praatje-bij-een-plaatje kan worden ingezet om de woordenschat te ontwikkelen. Laat kinderen benoemen welk woord of voorwerp er op het plaatje staat.
  • Praatje-bij-een-plaatje is geschikt om kinderen te laten waarderen wat ze van iets vinden. (Ik vind dit mooi, omdat….; Dit is heel lekker, omdat …)
  • Praatje-bij-een-plaatje is geschikt bij de afronding van een project de mooiste werkstukken of voorwerpen te fotograferen en elk kind daar iets over te laten zeggen. Zo ontstaat een mooie documentatie over de ervaringen in het project. Geschikt om te delen met de ouders.
uil-blauw

Externe links

Je kunt de toelichting van een kind bij een plaatje ook delen door de gesproken tekst niet op te nemen, maar op te schrijven. Gebruik dan bijvoorbeeld Pinterest. Schrijf de tekst van het kind als toelichting bij de foto.