uil-blauw

Het principe van een stripverhaal is bekend: een aantal kaders waarbij in elk kader een scène uit het verhaal wordt verbeeld. Met houdingen of gezichtsuitdrukkingen geeft de tekenaar vorm aan de rollen van de personages. De tekstballon bevat de gesproken tekst of dialogen van de personages.

Als je zelf niet zo’n goede tekenaar bent, is een mediatool erg handig. Je hebt dan de keuze uit een aantal basiselementen waarmee het verhaal vormgegeven wordt: de achtergrond (een kleur of afbeelding), de personages, de houding en gezichtsuitdrukking van de personages, voorwerpen, tekstballonnen. De achtergrondafbeelding en de personages kan worden verkleind en vergroot, zodat er dynamiek in het verhaal gebracht kan worden (veraf en dichtbij).
De strip wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst.

De werkvorm Stripverhaal maken is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Pixton.


Niveau: **

Groep: 5-8
Gebruik: gratis en/of betaalde schoolversie
Taal: Nederlands
Wat heb je nodig: Accounts, computers
Tijdsduur: ongeveer 30 minuten om een strip te maken te maken.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Als verwerkingsopdracht: geschikt om een verhaal te vertellen,  oorzaak en gevolg uit te beelden, het verloop van gebeurtenissen in de goede volgorde te zetten, korte gesprekken/dialogen weer te geven.
Als expressieopdracht: geschikt voor creatief schrijven en visueel vormgeven.
Extra: in de schoolversie zijn meer didactische werkvormen mogelijk. Zo kan de leerkracht scenes uit een verhaal klaar te zetten, die de leerlingen in de juiste volgorde moeten plaatsen.

Werken aan mediacompetenties

Een verhaal vormgeven door beeldelementen te gebruiken en daar zelf teksten bij te plaatsen. Gereedschappen voor digitaal vormgeven leren gebruiken binnen een overzichtelijk kader van een stripverhaal, waarin afbeeldingen en personages al klaar staan. Resultaten delen via sociale media en likes verzamelen.

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-blauw

Met mediatool Pixton kun je eenvoudige (3 scènes), maar ook uitgebreide stripverhalen maken. Het programma is in het Nederlands beschikbaar. Het principe van de strip ligt vast: een aantal kaders waarbij in elk kader een scène uit het verhaal wordt verbeeld. De maker heeft de keuze uit een aantal basiselementen waarmee het verhaal vormgegeven wordt: de achtergrond (kleur of afbeelding), de personages, de houding en gezichtsuitdrukking van de personages, voorwerpen, tekstballonnen. De achtergrondafbeelding en de personages kan worden verkleind en vergroot, zodat er dynamiek in het verhaal gebracht kan worden (veraf en dichtbij).
De strip wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst. Downloaden kan voor een enkele strip in de gratis versie en onbeperkt in de betaalde versie.

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Extra:

  • de leerkracht kan in het team met argumenten bespreken of het zinvol is een licentie van de schoolversie van  stripsoftware aan te schaffen.

Leerling:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, gegevens opslaan.
  • de leerling is bekend met de basisprincipes van het maken van avatars.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

uil-blauw

Externe links