uil-blauw

Het maken van een tijdlijn is een uitstekende werkvorm om leerlingen lesstof te laten verwerken van vooral het vak geschiedenis. Gebeurtenissen en gegevens worden, geordend in de tijd, gepresenteerd op een lijn. Door actief aan het werk te gaan met de gegevens en zelf de ordening aan te brengen, maken de kinderen zich de volgorde van gebeurtenissen eigen. Het maken van een tijdlijn kan ook als werkvorm dienen om gebeurtenissen uit een verhaal te orden, bijvoorbeeld voor een boekverslag. Of voor het maken van een verslag van een schoolreis.

Deze werkvorm is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Timeline.


Niveau: **
Groep: 6-8
Vakgebied: geschiedenis, aardrijkskunde, lezen, projecten
Wat heb je nodig: accounts, computers, internetverbinding, bronnenmateriaal (tekst, beeld)
Tijdsduur: één les


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Onderwerp bepalen, informatie en afbeeldingen zoeken, ordenen op een tijdlijn, presenteren en delen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-blauw

ONZE SELECTIE

Ontdekmedia selecteerde voor deze werkvorm de mediatool Timeline. Met Timeline kun je een verhaal vertellen aan de hand van foto’s en teksten, geordend op een tijdlijn. Het programma is gratis. Het is alleen in het Engels beschikbaar, maar zeer eenvoudig te bedienen. Je kiest foto’s van je eigen computer die je (rechtenvrij) op internet hebt gevonden. Je bepaalt zelf de ordening van de content. De tijdlijn kan worden opgeslagen en geprint of gedeeld via een link. Het eindresultaat is geschikt om te bekijken op het digitale schoolbord.

Timeline

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  •  de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, tekst en plaatjes opslaan in een mapje op de computer.
  • de leerling kan een link delen via e-mail.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

De werkvorm Tijdlijn maken kun je vooral gebruiken bij de volgende vakken en/of methodes:

  • Geschiedenis:  tijdvakken en jaartallen, gebeurtenissen
  • Aardrijkskunde: ontwikkelingen in landen, landschappen, klimaten
  • Natuur en techniek: ontwikkelingen van een proces (bijv. van rups tot vlinder)
uil-blauw

Externe links

Een zeer uitgebreide handleiding voor het maken van een tijdlijn (op papier) is te vinden op Wikihow. Sommige informatie hieruit is geschikt om uw leerlingen te helpen bij het maken van een goede tijdlijn.