uil-groen

Update: Timerime is sinds begin 2015 niet meer gratis.

Met Timerime kun je een digitale tijdlijn maken. De layout van de tijdlijn ligt min of meer vast, maar door data en gebeurtenissen in te voeren kunnen leerlingen de tijdlijn vullen. Bij elke gebeurtenis kan een afbeelding of filmpje worden geplaatst om het verhaal duidelijk te maken. Naast losse gebeurtenissen kun je ook perioden benoemen om samenhang aan te geven.

Meer leerlingen kunnen samenwerken aan dezelfde tijdlijn. Dat maakt het tot een goede werkvorm voor een samenwerkingsopdracht.

De tijdlijn wordt online opgeslagen en kan worden gedeeld via een link of embedded op een eigen website worden geplaatst.

Timerime is beschikbaar in een speciale versie voor scholen. Hierin kunnen scholen alleen hun eigen tijdlijnen opslaan en zijn er geen advertenties. Ook voorziet Timerime in navigatie voor het digitale schoolbord.

Timerime is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Tijdlijn maken.


Niveau: ***
Groep: 6-8
Vakgebied: geschiedenis, aardrijkskunde, lezen, projecten
Wat heb je nodig: accounts, computers, internetverbinding, bronnenmateriaal (tekst, beeld, evt. filmpjes)
Tijdsduur: één les om voor de eerste keer een (digitale) tijdlijn te leren maken. Daarna één les voor zowel het maken als nabespreken van gemaakte tijdlijnen.

Timerime website

Woordenlijst

  • Timerime: het platform waarop je tijdlijnen kunt maken.
  • Wizard: een hulpprogramma van de website dat je stap voor stap helpt om een tijdlijn te maken
  • Icoon: het herkenbare plaatje dat je meegeeft aan een tijdbalk.
  • HTML-code: de code die je kopieert om de gemaakte tijdbalk op een andere website te plaatsen (embedden).
uil-groen

Zelf uitproberen

Zelf eens uitproberen?

Maak een gratis account aan en maak zelf een tijdlijn. Timerime heeft daarvoor een zogeheten Wizard, een hulpprogramma dat je stap voor stap helpt om een tijdlijn te maken.

Kies een overzichtelijk onderwerp met bijvoorbeeld 10 data. Verzamel daarvoor eerst de informatie: de datum, de korte omschrijving van de gebeurtenis, een afbeelding, eventueel een filmpje of geluidsfragment.

Gebruik het resultaat bijvoorbeeld bij een instructiemoment in de klas. Op de site van Timerime staan veel tijdlijnen van anderen. Bekijk er eens een paar. Je kunt ook zoeken op trefwoorden die andere gebruikers aan hun tijdlijn hebben meegegeven.

Wil je eerst instructie?

Bekijk dan de handleiding of het filmpje van Ontdekmedia.

 

Of bekijk hieronder het filmpje van Leraar 24 met de ervaringen van een docent.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak accounts aan.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en wachtwoorden in een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Maak groepjes, bijvoorbeeld met de groepjesmaker.
Stap 3Ga na of de leerlingen het begrip tijdlijn kennen.
Laat zien wat een digitale tijdlijn met Timerime is.
Laat het instructiefilmpje van OntdekMedia zien of geef zelf instructie.
Stap 4Laat de leerlingen eerst de benodigde gegevens verzamelen of maken:
- datum, gebeurtenis
- omschrijving
- afbeelding
- links naar filmpjes op Youtube.
Stap 5Geef de (methodegebonden) opdracht.
Voor voorbeelden: zie Ontdek de werkvorm tijdlijn maken in methoden.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  •  de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, tekst en plaatjes opslaan in een mapje, zoekwoorden bedenken, zoekmachine gebruiken, zoekresultaten opslaan, filmpje zoeken op YouTube, link aanbrengen.
  • de leerling kan een link delen via e-mail of bijv. Twitter.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Onderwerp bepalen, informatie en afbeeldingen zoeken, ordenen op een tijdlijn, presenteren en delen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

Alternatieve mediatools
Een tijdlijn kun je ook maken met andere tools:

  • Probeer Glogster Glogster (interactieve poster maken)
  • Probeer Pixton Pixton (stripverhaal maken)

Tijdlijnen voor gevorderden
Heb je meer ervaring en zoek je naar alternatieve tools specifiek voor het maken van tijdlijnen, dan kun je deze eens bekijken.

Externe links

Edubloggers over Timerime