uil-groen

Twitter is een online platform voor korte berichten (140 tekens per bericht). Die berichten kunnen voor iedereen zichtbaar zijn, of alleen voor een groep geselecteerde volgers. Berichten kunnen bestaan uit tekst en/of links en afbeeldingen. Twitteraars kunnen op elkaar reageren en de volgers kunnen dat gesprek meelezen en er ook op reageren.

Berichten kunnen een afgesproken trefwoord (#hashtag) meekrijgen dat door iedereen die mee wil praten wordt opgenomen. Zo kunnen berichten gefilterd op onderwerp worden bekeken.

Een twitteraccount is gratis. Je kunt maar één twitteraccount per e-mailadres aanmaken.

► Twitter is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Rollenspel.

Twitter website

Woordenlijst

  • Tweet: de naam voor een berichtje van maximaal 140 tekens.
  • Mention: het adresseren van een tweet aan een of enkele anderen. Tweet begint met @ en de naam van de andere tweep (@<naam>)
  • Retweet: het kopiëren van een tweet van iemand anders en die zelf plaatsen voor jouw volgers.
  • Edit&retweet: een tweet van iemand kopiëren, maar er zelf iets bijzetten of in aanpassen.
  • Tweep: iemand die twittert en een twitteraccount heeft.
  • Hashtag: de benaming voor het hekje (#) dat wordt gebruikt om een trefwoord mee te geven aan de tweet.
  • Verkorte link: een link naar een website in een verkorte vorm, zodat de link zo min mogelijk tekens (van de 140) in beslag neemt. Zie ook het bericht: Grammatica van een tweet.
uil-groen

Zelf uitproberen

Heb je nog niet eerder gewerkt met Twitter? Probeer het dan eerst zelf eens uit. Maak een gratis account aan en ga wat mensen volgen die je kent of zoek een onderwerp dat je interesseert. Je hoeft niet direct actief te gaan twitteren. Het belangrijkste is dat je tweets leert lezen. Dat kan ook door de tweets van bekende personen of organisaties eens te bekijken.

Wil je eerst instructie?
Bekijk dan de handleiding van Ontdekmedia.


Met de leerlingen aan de slag

Wil je de leerlingen een rollenspel op Twitter laten spelen?

StapActie
Stap 1Maak accounts aan voor elke rol. Let op dat je evenveel e-mailadressen nodig hebt.
Voorzie de accounts van slotjes (privé-accounts) en laat de accounts elkaar volgen.

► Beslis over hoeveel personen het spel verdeeld moet worden. Leerlingen kunnen ook in groepjes een rol vervullen.
► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en passwords op een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Maak groepen, bijvoorbeeld met de groepjesmaker.
Stap 3Ga na of de leerlingen het doel van rollenspel begrijpen.
Ga in op het doel: leef je in in de persoon. Wat zou die persoon zeggen of doen in deze situatie?
Stap 4Laat de leerlingen eerst de benodigde gegevens verzamelen en bespreken wat de persoon meemaakt. Dat helpt om in de rol te komen.
Stap 5Geef de (methodegebonden) opdracht.
Kies een duidelijk moment of een duidelijke situatie die past bij de leerstof. Daag de leerlingen uit zich hier in te verdiepen.

► Zwengel de discussie zelf aan door de eerste tweet te plaatsen. Laat de leerlingen vanuit hun rol hierop reageren.
► Tip: betrek eventueel een paar volwassenen in het spel die op hetzelfde moment mee kunnen spelen in een bepaalde rol (zonder erbij te hoeven zijn). Regel vooraf dat zij ook de beschermde accounts kunnen volgen.

Voor voorbeelden: zie Ontdek de werkvorm Rollenspel in methoden.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerkracht kan twitteraccounts aanmaken en beheren.
  • de leerkracht is bekend met de ‘grammatica van tweets’.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen.
  • de leerling kan een link delen (via Twitter).

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
De leerlingen of de groep bepalen samen met de leerkracht het onderwerp. De leerlingen kunnen zich inleven in een rol en communiceren in korte tekstjes vanuit die rol.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen kunnen een actieve rol spelen op een platform voor sociale media (G1, G2, C3).
  • De kinderen ervaren hoe berichten op een sociaal medium de beeldvorming kunnen beïnvloeden (B3, C3).
  • De kinderen ervaren hoe anderen reageren op hun korte boodschappen en kunnen achteraf terugblikken op hoe het online gesprek verliep (C3, S1).
uil-groen

Voorbeelden

Tip: er zijn verschillende twitteraccounts van historische personen. Probeer daar een afspraak mee te maken, dat deze persoon in gesprek gaat met de kinderen op een afgesproken tijdstip, of tijdens een paar weken (looptijd van een onderwerp of hoofdstuk).

Voorbeelden:

Ontdek meer media

Er zijn leeromgevingen die een afgesloten twitterfaciliteit bieden. Bijvoorbeeld Onlineklas. Er is ook een aanbieder van Twitter specifiek voor schoolgebruik: Twiducate (Engels).

Wil je met afbeeldingen aan de slag dan kun je ook Instagram gebruiken. Een voorbeeld: Historische figuren die hun foto’s op Instagram delen

Hebben alle kinderen een eigen e-mailadres op dezelfde domeinnaam (de naam van de school bijvoorbeeld), dan kun je ook gebruik maken van Yammer, een besloten versie van een microblog-platform.

Externe links

Bruikbare aanwijzingen om met kinderen over Twitter te praten vind je in dit artikel van Mijn kind Online.

@Koensteeman gebruikt Twitter met zijn klas @StartblokGroep7. Hij heeft een filmpje gemaakt over zijn ervaringen: ’10 redenen om Twitter in de klas te gebruiken’.