uil-groen

Google Drive is het startpunt voor het maken van documenten en spreadsheets die je met anderen kunt delen. Een handige functie is het maken van formulieren, die je kunt inzetten om een enquête te houden. Het is mogelijk om leerlingen met hetzelfde account te laten werken, maak dan bijvoorbeeld één account aan voor de klas of groep leerlingen.

Let op: met één Google account krijg je toegang tot alle diensten van Google, dus ook Gmail, Maps, etc. Uiteraard kunnen leerlingen ook zelf een account maken. Dat laatste is aan te raden.

Google Drive is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm enquête maken.

Schermafbeelding 2015-10-15 om 20.22.20

uil-groen

Zelf uitproberen

Log in met je Google-account en bekijk Google Drive. Maak een nieuw formulier aan. Wie voor het eerst inlogt, krijgt tips van Google. Probeer de verschillende vraagtypen uit, en bekijk het effect.

Wil je eerst instructie?
Bekijk dan de handleiding van Ontdekmedia.

Instructie geven?

Je kunt de afbeeldingen uit de handleiding hier downloaden als Powerpointpresentatie.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Geef leerlingen toegang tot Google Drive.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en passwords op een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Laat zien hoe je een formulier aanmaakt in Google Drive. Geef eventueel zelf instructie (m.b.v. de handleiding).
Stap 3Geef de opdracht. Voor voorbeelden: zie Ontdek de werkvorm Enquête maken.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan het product delen met anderen.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Een enquête maken kan gekoppeld worden aan vele didactische leerdoelen, afhankelijk van het vakgebied waar de leerlingen mee aan de slag gaan.

Het kan gebruikt worden bij geschiedenis om de kennis over een historische gebeurtenis te onderzoeken.

Bij maatschappijleer kan het worden ingezet om de mening van een groep te peilen.

Het kan ook ingezet worden om ouders meer bij de school te betrekken.

Werken aan mediacompetenties

Heldere vragen formuleren, meningen verzamelen en interpreteren.

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen creëren eigen materiaal en delen dit met anderen. (G1)
  • De leerlingen leren zich te oriënteren binnen mediaomgevingen. (G2)
  • De leerlingen kunnen online informatiebronnen benutten om informatie te vinden en te gebruiken voor hun eigen doel. (C1)
  • De leerlingen leren (eigen) informatie te presenteren met behulp van een online programma. (G1, C2, S2)
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media. (C3, S2)
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

  • Ontdekmedia heeft één tool van dit type geselecteerd. Maar er zijn ook interessante varianten. Een alternatieve mediatool is enquêtemaken.nu (uitgewerkt voor het PO).

Externe links

De handleiding van Google Drive biedt hulp bij problemen: https://support.google.com/docs/answer/87809?hl=nl

Docenten kunnen deze tool ook inzetten voor doelen als cijfers toekennen, verkiezingen van de leerlingenraad, en zelfs voor toetsen. Tips staan op deze Engelstalige website: https://www.bettercloud.com/monitor/the-academy/7-ways-to-use-google-forms/