uil-groen

Met Google Maps kun je zelf kaarten maken die je daarna kunt delen met anderen. Je kunt foto’s en video’s toevoegen.

De mediatool is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm kaart maken

Google Maps screenshot

Woordenlijst

uil-groen

Zelf uitproberen

Gebruik een Google account. Ga naar https://mapsengine.google.com/map/ en log in. Klik op ‘Nieuwe kaart maken’ en ga aan de slag. Maak bijvoorbeeld een kaart van uw hardlooprondje, of van de plaatsen waar je hebt gewoond. Ontdek hoe eenvoudig het is om zelf een kaart te maken.

Wil je eerst instructie? Bekijk dan de handleiding kaarten maken met Google maps.

Instructie geven? Je kunt de afbeeldingen uit de handleiding ook downloaden als Powerpoint.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Gebruik Google accounts. Let op: Google Accounts kun je voor alle software van Google gebruiken, dus ook voor Gmail en Google +.
Stap 2Geef de kinderen een duidelijke instructie en laat ze daarna zelf rondkijken in Google Maps. De kinderen kunnen eerst hun informatie verzamelen of ze kunnen meteen aan het werk.
uil-groen

Computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan een (Google-)account aanmaken en beheren

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan zoeken op internet.

Leerdoelen

Inhoudelijke doelen

  • De leerlingen werken met een legenda.
  • De leerlingen verwerken informatie in een kaart.
  • De leerlingen gebruiken geografische informatie.
  • De leerlingen leren dat een kaart nooit volledig is.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid
Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen creëren eigen materiaal en delen dit met anderen. (G1)
  • De leerlingen ontdekken nieuwe manieren van gebruik apparatuur en platform. (G1)
  • De leerlingen kunnen switchen tussen de verschillende apps en programma’s, kunnen instellingen van de verschillende programma’s beheren en aanpassen aan eigen wensen, en kunnen programma’s verwijderen. (G2)
  • De leerlingen kunnen informatie van diverse bronnen met elkaar vergelijken en de gevonden informatie synthetiseren. Ze kunnen relevante informatie systematisch beheren. (C1)
  • De leerlingen gebruiken diverse toepassingen om unieke eigen content te creëren. (C2)
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media. (C3, S2)
uil-groen

Voorbeelden

Let op: Google heeft in november 2014 Maps geüpdatet, daarom kunnen sommige voorbeelden op de hieronder genoemde websites gedateerd zijn.

Op het Pinterest-bord van Farrah’s Technology staan leuke ideeën om Google Maps te gebruiken in de klas (Engels).

Meer dan veertig ideeën over wat je kunt doen met Google Maps in de klas (Engels).

Ontdek meer media

Een alternatief voor Google Maps is www.openstreet.nl. OpenStreetMap wordt gemaakt door kaartenmakers van over de hele wereld en wordt regelmatig aangepast. Er zijn wat minder mogelijkheden, maar dat maakt het gebruik iets eenvoudiger. Er is geen mogelijkheid om over te schakelen naar satellietbeelden, zoals bij Google Maps.

Externe links

Met Google Maps kan veel meer dan we in deze handleiding uitleggen. Softonic legt in een handleiding uit wat je nog meer met Google Maps kunt doen.