
Met Google Maps kun je online een routebeschrijving genereren. Op kleine schaal: van school naar huis. Of bijvoorbeeld van Amsterdam naar Eindhoven. Laat kinderen verschillende routes genereren en bespreek met hen de woorden die zij tegenkomen zoals ‘rechtsaf’, ‘rechtdoor’, enzovoort.
► Google Maps is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Routebeschrijving maken.
Woordenlijst

Zelf uitproberen
Probeer Google Maps eerst zelf uit.
Wil je eerst instructie?
Bekijk dan de handleiding of het filmpje van Ontdekmedia.
Met de leerlingen aan de slag
Stap | Actie |
---|---|
Stap 1 | Ga naar Google Maps |
Stap 2 | Vertel dat leerlingen met Google een routebeschrijving gaan maken. |
Stap 3 | Laat leerlingen zelfstandig een route genereren. Ze kunnen ervoor kiezen om twee adressen in te voeren. Help hen daar eventueel bij. Ze kunnen ook een begin en een eindpunt markeren op de kaart en zo de route genereren. ► Geef de leerlingen een tijd mee voor deze opdracht. Maak eventueel gebruik van een (digitale) timer. |
Stap 4 | Laat leerlingen de link naar hun route kopiëren en doorsturen via e-mail. |

Vereiste computervaardigheden
Leerkracht:
- de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.
Leerling:
- de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
- de leerling kan typen, navigeren op een kaart, een link kopiëren, een link delen via e-mail.
Leerdoelen
Inhoudelijke leerdoelen
De leerling kan een routebeschrijving maken, de leerling kan een kaart lezen, de leerling kan navigeren op een kaart, de leerling kan een adres typen, de leerling kan een routebeschrijving lezen en gebruiken.
Werken aan mediacompetenties
- G2 = Oriënteren binnen mediaomgevingen.
- C1 = Informatie vinden en verwerken.
- S2 = Doelen realiseren met media.
Leerdoelen mediawijsheid
Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:
- De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
- De kinderen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, S2 ).
- De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (S2).

Voorbeelden
Google Maps kun je ook gebruiken om kinderen hun omgeving te laten beschrijven en vertellen wat ze zien als ze bijvoorbeeld naar het noorden zouden lopen. Zoek via Google Maps naar vakantieomgeving met bergen, water, wegen en dorpjes. Kinderen kunnen deze omgeving afspeuren en zien welke landschapselementen ze tegenkomen. Of: kies een omgeving met veel wegen en kruisingen en laat kinderen zelf twee punten op deze kaart kiezen en de route aan elkaar vertellen.
Ontdek meer media
Je kunt ook een online routebeschrijving maken met Routenet.
Externe links
Een artikel over het gebruik van Google Maps in de klas: http://www.onderwijsvanmorgen.nl/google-maps-in-de-klas.
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.