uil-blauw

Grafieken maken is een werkvorm die niet alleen bij het vak wiskunde wordt gebruikt, maar ook bij andere vakken, zoals bij aardrijkskunde of economie, of als leerlingen een onderzoek doen waarbij ze hun resultaten moeten presenteren.

Leerlingen kunnen grafieken tekenen op ruitjespapier, maar je kunt ze natuurlijk ook online maken. Het voordeel van online een grafiek maken is dat een grafiek sneller vormgegeven is en dat deze heel makkelijk aan te passen is. De grafiek kan geprint worden, gedeeld en opgeslagen.

Deze werkvorm is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Grafiektool.


Niveau: **
Leerjaar: onderbouw – bovenbouw
Vakgebieden: wiskunde, aardrijkskunde, economie, projecten, werkstukken, etc.
Wat heb je nodig: een computer, internetverbinding.
Tijdsduur: 10 minuten instructie.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Een grafiek kan gemaakt worden als verwerkingsopdracht naar aanleiding van een rekenopdracht of een inventarisatieopdracht bij kennisgebieden.
Een grafiek kan dienen als inhoudelijke en visuele ondersteuning bij presentaties.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • Creëert eigen materiaal en deelt dit met anderen. Opereert makkelijk crossmediaal. (G1)
  • Kan zich oriënteren binnen complexe, open mediaomgevingen. (G2)
  • Kan eigen content maken en deze delen met anderen. (C2, C3, S2)
uil-blauw

Met mediatool Grafiektool kun je allerlei grafieken maken. Er is ruime keuze.
Het is mogelijk om alle uiterlijke kenmerken van de grafiek aan te passen, maar als je dat niet doet, wordt gebruik gemaakt van de standaardinstellingen. Die standaardinstellingen zijn duidelijk en helder. De grafiek kan worden opgeslagen, geprint of gedeeld met anderen. Als de grafiek online opgeslagen moeten worden, moet je eerst een account aanmaken.

Computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling heeft (eventueel) een e-mailadres
uil-blauw

De werkvorm in methoden

Grafieken maken is een werkvorm die bij de meest uiteenlopende vakken kan voorkomen. Ook kun je leerlingen een grafiek laten maken wanneer ze het resultaat van een onderzoek moeten presenteren.

uil-blauw

Externe links

Je kunt als docent de grafiektool natuurlijk ook prima zelf gebruiken. Laat leerlingen bijvoorbeeld bepaalde lessen beoordelen en houd de scores bij. Zo krijg je een duidelijk beeld van wat de kinderen van de lessen vinden.