uil-blauw

Informatie kun je op allerlei manieren weergeven. Soms is een kaart daarvoor de beste manier, bijvoorbeeld bij geschiedenis: Welke steden waren belangrijk in het Romeinse Rijk?

Deze werkvorm kaart maken is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Google Maps.


Niveau: *
Groep: alle
Vakgebieden: alle vakgebieden
Wat heb je nodig: internetverbinding, computers, een Google-account
Tijdsduur: Een instructie om te werken met Google Maps (± 20 minuten), daarna kunnen de leerlingen zelf aan de slag.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

  • De leerlingen verwerken informatie in een kaart.
  • De leerlingen gebruiken geografische informatie.
  • De leerlingen leren dat een kaart nooit volledig is.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen creëren eigen materiaal en delen dit met anderen. (G1)
  • De leerlingen ontdekken nieuwe manieren van gebruik apparatuur en platform. (G1)
  • De leerlingen kunnen switchen tussen de verschillende apps en programma’s, kunnen instellingen van de verschillende programma’s beheren en aanpassen aan eigen wensen, en kunnen programma’s verwijderen. (G2)
  • De leerlingen kunnen informatie van diverse bronnen met elkaar vergelijken en de gevonden informatie synthetiseren. Ze kunnen relevante informatie systematisch beheren. (C1)
  • De leerlingen gebruiken diverse toepassingen om unieke eigen content te creëren. (C2)
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media. (C3, S2)
uil-blauw

Google Maps is een krachtige tool waarmee je zelf kaarten kunt maken. Dit varieert van eenvoudig tot geavanceerd; van bijvoorbeeld een kaart met alle Hanzesteden tot een zelf uitgezette wandeling op een terreinkaart. Je kunt informatie toevoegen aan de punten op je kaart. Je kunt ook foto’s en video’s toevoegen. Je kunt kaarten delen met anderen zodat je er samen aan kunt werken.

Computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan een (Google-)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan zoeken op internet.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

  • Google Maps kan ingezet worden bij geschiedenis om gebeurtenissen weer te geven op een kaart.
  • Leerlingen kunnen op een andere manier oefenen met topografie door zelf kaarten te maken.
  • Leerlingen kunnen een excursie voorbereiden met kaarten. Of juist een verslag maken van de plaatsen die ze hebben bezocht en daarbij hun eigen beeldmateriaal uploaden.
uil-blauw

Externe links

Met Google Maps kan veel meer dan we in deze handleiding uitleggen. Softonic legt in een handleiding uit wat je nog meer met Google Maps kunt doen.