uil-blauw

Kunst kun je gebruiken bij veel verschillende vakken. In het voortgezet onderwijs kun je kunst als bron gebruiken in een geschiedenisles, of je kunt het gebruiken ter inspiratie bij CKV of literatuuronderwijs.

Kunst bekijken kan gekoppeld worden aan vele didactische leerdoelen, afhankelijk van het vakgebied waar de leerlingen mee aan de slag gaan.
Het is geschikt als startopdracht om de voorkennis te bepalen of alvast uit te breiden.
Als verwerkingsopdracht om kennis uit te breiden, verbanden te leggen of informatie te ordenen.
Als evaluatieopdracht om de opgedane kennis te bundelen of te presenteren.

De werkvorm kunst kijken is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Google Art Project.


Niveau: **
Groep: VO
Vakgebieden: alle, met een accent op geschiedenis en kunstvakken
Wat heb je nodig: computers, internetverbinding, één of meerdere Google-accounts.
Tijdsduur: 10 minuten om Google Art Project te leren bedienen. Voor de rest afhankelijk van waar je het voor gebruikt.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Kunst bekijken kan gekoppeld worden aan vele didactische leerdoelen, afhankelijk van het vakgebied waarbinnen de leerlingen ermee aan de slag gaan.
Het is geschikt als startopdracht om de voorkennis te bepalen of alvast uit te breiden.
Als verwerkingsopdracht om kennis uit te breiden, verbanden te leggen of informatie te ordenen.
Als evaluatieopdracht om de opgedane kennis te bundelen of te presenteren.

Voortgezet onderwijs:

  • Leerlingen leren gericht naar kunstwerken kijken en de beeldtaal te plaatsen in een bepaalde periode of stroming.
  • Leerlingen leren symboliek en beeldtaal herkennen.
  • Leerlingen leren informatie zoeken, ordeneren en presenteren.

Werken aan mediacompetenties

Constructief en gericht zoeken op internet en beoordelen of het gezochte materiaal aan de voorwaarden voldoet.
Resultaten delen via sociale media en likes verzamelen.

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen creëren eigen materiaal en delen dit met anderen. (G1)
  • De leerlingen leren zich te oriënteren binnen mediaomgevingen. (G2)
  • De leerlingen leren (eigen) informatie te presenteren met behulp van een online programma. (G1, C2, S2 )
  • De leerlingen kunnen online informatiebronnen benutten om informatie te vinden en te gebruiken voor hun eigen doel. (C1)
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media. (C3, S2)
uil-blauw

De mediatool Google Art Project is een goed gevulde website met kunstwerken, kunstenaars en musea van over de hele wereld. Alle kunstwerken zijn tot in detail te bekijken. Het is bijna net zo mooi als kunst in het echt bekijken. En de website biedt allerlei mogelijkheden om kunst te zoeken en te bewaren. Een bijzonder rijke bron voor het onderwijs.

Binnen het Google Art Project kun je kunst bekijken van musea en kunstenaars over de hele wereld. Je kunt zelfs door sommige musea ‘wandelen’. Het programma is in het Nederlands beschikbaar. De opbouw van de website is eenvoudig. Je logt eerst in. Daarna kun je kunstwerken zoeken op verschillende manieren en deze opslaan in eigen galerijen. Deze galerijen kun je met anderen delen of privé houden.

Computervaardigheden

Leerkracht/docent:

  • beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • kan een (groeps)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan tekst typen.
  • de leerling kan zoeken.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

Werkvormen met kunst (schilderijen, beelden, gebouwen, etc) kun je op verschillende manieren inzetten. Enkele voorbeelden.

Voortgezet onderwijs:

  • Bij geschiedenis: zoek een kunstwerk dat de tijdgeest van deze periode weergeeft.
  • Bij Nederlands: bekijk schilderijen om stromingen in de literatuur in te bedden in een groter geheel.
  • Bij CKV: kunstwerken bekijken ter voorbereiding op een museumbezoek.
  • Algemene ontwikkeling: om kennis van kunst te verdiepen en te verrijken.
uil-blauw

Externe links

Er zijn veel gebruikersverzamelingen in Google Art Project die inspiratie kunnen bieden voor het onderwijs. Kijk eens bij ‘Gebruikersgalerijen’ en scroll door de grote hoeveelheid verzamelingen.

Je kunt door verschillende musea wandelen. Je kunt ook bijzondere gebouwen, zoals het Witte Huis, van binnen bekijken.

Op de website van het Google Art Project staan verschillende ideeën om Google Art te gebruiken in de klas, zoals kunst indelen op kleur, onderwerp, vergelijking met de huidige tijd, etc. Bekijk de ideeën voor het onderwijs op https://www.google.com/culturalinstitute/about/artproject/education/diy/