uil-groen

Een krant maken is een goede manier om verslag te doen van een gebeurtenis op school of bijvoorbeeld van een historische gebeurtenis. Met Nieuwstool.nl kunnen leerlingen in een kant-en-klare opmaak hun eigen berichten en afbeeldingen invoegen. Ze lezen ook tips over hoe je een goed krantenbericht schrijft. De tool is gratis en je hebt er geen inlog voor nodig.

Nieuwstool is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm krant maken

Schermafbeelding 2015-10-23 om 14.23.14

Woordenlijst

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

uil-groen

Zelf uitproberen

Probeer Nieuwstool eerst zelf uit. Als je op een kopje of een tekstvak klikt, kun je de tekst eenvoudig veranderen. Maak als voorbeeld een nieuwsbericht over een nieuwe docent of een bijzondere activiteit op school.

Wil je eerst instructie?

Bekijk dan de handleiding van Ontdekmedia.

Instructie geven?

Je kunt de afbeeldingen uit de handleiding downloaden als Powerpoint.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Vertel waarvan leerlingen een krant gaan maken met nieuwstool.nl.
Stap 2Geef instructie of laat de handleiding van Ontdekmedia zien.
Stap 3Laat leerlingen zelfstandig in groepjes of individueel aan hun krant werken. Het is handig als ze eerst teksten en beeld verzamelen in een apart mapje op de computer.

Maak eventueel groepjes met de groepjesmaker.

► Geef de leerlingen een tijd mee voor deze opdracht. Maak eventueel gebruik van een (digitale) timer.
uil-groen

Computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan een menu bedienen.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

De leerlingen kunnen een verslag of presentatie in de vorm van een online krant maken.
De leerlingen leren informatie zoeken en verwerken.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen ervaren de mogelijkheden van het medium krant en begrijpen hoe die gemaakt worden. (B1, B2, B3)
  • De leerling creëert eigen materiaal en deelt dit met anderen. Opereert makkelijk crossmediaal. (G1)
  • De leerling zich oriënteren binnen complexe, open mediaomgevingen. (G2)
  • De leerling zoekt informatie en presenteert door middel van een online medium. (C1)
  • De leerling creëert eigen materiaal en deelt dit met anderen. (C2)
  • De leerling kan digitale en online media gebruiken wanneer dit gevraagd wordt (zoals het invullen van een online vragenlijst). (S2)
uil-groen

Voorbeelden

  1. Leerlingen een krant laten maken kun je bij verschillende opdrachten binnen diverse vakken inzetten:
  • geschiedenis en aardrijkskunde: laat kinderen een krant maken over een historische gebeurtenis of een historische periode. Laat hen een krant maken bij aardrijkskunde over de opwarming van de aarde, met achtergrondinformatie, maar bijvoorbeeld ook met (fake) interviews met betrokkenen.
  • Nederlands: Een krant maken is een goed alternatief schrijfopdrachten. Laat leerlingen een krant maken voor de boekenweek of een krant met pagina’s met nieuws over verschillende schrijvers.
  1. Laat leerlingen een krant maken over de excursie of de sportdag. Stuur alle ouders een link naar de krant.

Ontdek meer media

Er zijn meer sites waar leerlingen zelf hun krant kunnen maken, zoals www.krantenmaker.be.

Externe links

Een artikel van Vives over de site nieuwstool.nl.