uil-groen

Padlet is een online programma waarmee je gemakkelijk ‘walls’ kunt aanmaken. Dit zijn een soort lege prikborden, waarop je eenvoudig berichten kunt toevoegen (tekst met eventueel plaatjes, filmpjes en linkjes).  Zo kun je ideeën uit een brainstorm verzamelen op één wall.

Padlet is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Brainstormen.

padlet website

Woordenlijst

  • Padlet: de online webtool om interactieve prikborden te maken
  • Wall: één prikbord (muur) binnen padlet
uil-groen

Zelf uitproberen

Probeer Padlet eerst zelf even uit. Maak een gratis account aan, waarna je een wall aanmaakt met ‘create a wall’.

LET OP: log na het gebruiken van padlet uit, zodat niemand de padlets in jouw account kan ongewenst kan wijzigen of verwijderen. Er wordt geen automatische backup gemaakt, maar je kunt belangrijke padlets wel opslaan als pdf.

Wil je eerst instructie?

Bekijk dan de handleiding van Ontdekmedia of het filmpje hieronder.

Instructie geven?
Download de afbeeldingen uit de handleiding als Powerpoint.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Laat leerlingen op Padlet een wall aanmaken, waarbij ze de link van de padlet moeten bewaren.
Of maak accounts aan voor groepjes/ individuele leerlingen.

► Beslis of je zelf de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruiksnamen en passwords op een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Vertel wat het doel en de opdracht van de brainstorm is. Leg uit hoe ze hiervoor het ‘prikbord’ Padlet gaan gebruiken.
Laat het instructiefilmpje van OntdekMedia bekijken of geef zelf instructie. (tip: maak een kaart met een QR code voor dit instructiefilmpje of de link en hang het op bij de computers, zodat leerlingen het gemakkelijk terug kunnen vinden).
Stap 3Maak groepjes, bijvoorbeeld met de groepjesmaker.
Stap 4Laat leerlingen klassikaal, in groepjes of individueel reacties toevoegen aan de wall.
Voor voorbeelden: zie Ontdek de werkvorm brainstormen in methoden.

► Geef de leerlingen een tijd mee voor deze opdracht. Maak eventueel gebruik van een (digitale) timer.
Stap 5Bespreek de reacties op de wall met de leerlingen. Als vervolgstap kun je de reacties aanvullen en clusteren door de berichten te verschuiven.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, plaatjes en filmpjes zoeken, linkjes kopiëren, bestanden uploaden, zoekwoorden bedenken, zoekmachine gebruiken.
  • de leerling kan een link delen via e-mail of sociale media.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Associëren, creatief denken, lezen/ kijken/ luisteren, groeperen.

Werken aan mediacompetenties

Informatie van internet zoeken, selecteren en bewaren. (Eigen) informatie en bronnen presenteren m.b.v. een (nieuw te bedienen) online programma. Resultaten delen via sociale media.

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De leerlingen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Ontdek meer media

  1. Walls in Padlet kun je bij de instructie gebruiken als verzamelpagina met filmpjes, afbeeldingen of links naar websites. Die wall kunnen je leerlingen op een later moment ook zelf bekijken (thuis of op school). Leerlingen kunnen zelf walls aanmaken en delen voor hun werkstuk of presentatie. Je kunt ook een wall aanmaken waarop leerlingen berichten plaatsen waarin ze zichzelf voorstellen of iets schrijven n.a.v. een opdracht.
  2. Je kunt voor een (klassikale) brainstorm ook gebruik maken van Lino-it of Twitter.

Externe links

Lino-it vind je hier: http://en.linoit.com/