Werken aan mediacompetenties is in deze tijd zeer waardevol. Daarom vind je op deze website tal van ideeën en werkvormen om kinderen daarmee kennis en vaardigheden te laten opdoen. Je kunt incidenteel aan een mediacompetentie werken of een hele leerlijn uitwerken met de leerlijnsuggesties, die je onder elke mediacompetentie kunt vinden. Maar in alle gevallen is het een goed idee om de kinderen zelf een portfolio te laten bijhouden van de digitale producten die ze hebben gemaakt.

Zo’n portfolio heeft de volgende voordelen:

  • De kinderen leren hoe ze de resultaten van hun digitale werk kunnen bewaren en ordenen.
  • De kinderen leren hoe ze hun resultaten met anderen kunnen delen.
  • Er ontstaat een collectie digitale werkstukken, die zich lenen voor een reflectieopdracht na verloop van tijd (wat heb je geleerd en hoe kijk je na een tijd naar je eigen werk?)

Het bijhouden van een portfolio van digitale producten (posters, blog, foto’s, tijdlijn, etc) kun je doen doe je door de link naar een eindproduct vast te leggen in het portfolio. Alle online platforms bieden zo’n mogelijkheid om je eindresultaat te delen via mail. Die link (URL) kun je ook opnemen op een verzamelpagina. De handigste tools daarvoor zijn online startpagina’s zoals Yurls en Symbaloo. Hierop kun je allerlei websites en links verzamelen in een eigen ordening. Je kunt ook Pinterest gebruiken en daar een of meer borden naar keuze maken om je links te ordenen, bijv. thematisch.

Foto iteachwithipads.net

Organisatorisch kan het op twee manieren

Per groep: maak een verzamelpagina aan en plaats daarop zelf de mooie voorbeelden van de kinderen (groep 1-2) of maak samen met de kinderen zo’n verzameling (groep 3-4). Leuk om aan de ouders te presenteren, maar ook om met de kinderen later in het jaar nog eens naar terug te kijken. Hiervoor volstaat één account voor de hele groep.

Per leerling: vanaf groep 5 kun je er ook voor kiezen om de kinderen een individuele verzamelpagina te laten maken. Het is dan wel zinvol dat ieder kind een eigen account aanmaakt op het gekozen platform of op de digitale leeromgeving van de school.

meisje-ipad

Een platform als Onlineklas biedt voorzieningen waarmee leerlingen een portfolio kunnen bijhouden.