uil-blauw

Een speurtocht kun je op veel verschillende manieren maken, dus ook online. Een speurtocht kun je bij alle vakgebieden inzetten. Het is een activerende werkvorm, die op veel enthousiasme kan rekenen, mits de uitvoering spannend en interessant is.

Deze werkvorm is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool Goosechase.

Niveau: **
Groep: 6 – 8
Gebruik: gratis
Wat heb je nodig: accounts, computers, de leerlingen hebben de app Goosechase nodig op een telefoon of tablet (1 per team)
Tijdsduur: 10 minuten voor een instructie als de leerlingen opdrachten moeten doen, 20 minuten als de leerlingen zelf een speurtocht moeten maken. De tijd voor de speurtocht is nader te bepalen.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Informatie zoeken, selecteren en analyseren, presenteren en delen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen nieuwe media

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De kinderen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De kinderen leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De kinderen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-blauw

In Engeland en Amerika is de scavenger hunt populair: een speurtocht met opdrachten. De deelnemers bewijzen hun antwoorden met foto’s of met video’s. Met Goosechase kun je zo’n scavenger hunt (speurtocht) maken. Je kunt zelf een speurtocht in elkaar zetten over een specifiek onderwerp of het de leerlingen laten doen. Met elke missie zijn punten te verdienen. Het team met de meeste punten wint.

Vereiste computervaardigheden

Leerkracht:

  • de leerkracht beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
uil-blauw

Op de website van Goosechase vind je ideeën om het programma in te zetten in het onderwijs.
Er zijn docenten die een review hebben gemaakt van Goosechase. Je kunt op YouTube filmpjes vinden met praktijkvoorbeelden.

De werkvorm in methoden
Deze werkvorm is universeel en dus bij elk vak toe te passen. Het kan worden ingezet voor het activeren van voorkennis of voor het verwerken van de stof door de kinderen. Zelf opdrachten maken vereist immers dat je boven de stof staat. Het verdienen van punten en het aanleveren van bewijsmateriaal is extra motiverend.

uil-blauw

Externe links

Er zijn verschillende blogs te vinden van leerkrachten die Goosechase gebruikt hebben. Zoek in Google naar: Goosechase app school.
Een Amerikaanse docent schreef een blog over het gebruik van Goosechase.