uil-groen

Thinglink is een online programma waarmee je gemakkelijk ‘interactieve afbeeldingen’ kunt aanmaken. Dit zijn foto’s waarop je aanklikbare punten (tags) kiest en daar vervolgens een informatievenstertje aan koppelt. Door het aanklikken van de tag opent zich het venstertje en kan de aanvullende informatie gelezen of bekeken worden. De aanvullende informatie kan bestaan uit tekst, beeld, geluid, filmpjes. Zo kun je via beeldmateriaal uitleg geven.

Je moet een account aanmaken op de website.

Thinglink is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm Uitleg geven.

Knipsel thinglink

Woordenlijst

  • Tagging: de stip op de afbeelding aangeven, die aangeklikt kan worden voor meer informatie.

Een voorbeeld: benoem de voorwerpen in deze foto.

uil-groen

Zelf uitproberen

Ga naar Thinglink en maak een account aan. Nadat je bent ingelogd kun je via ‘Explore’ een aantal voorbeelden van anderen bekijken. Wil je een eigen foto interactief maken, klik dan op ‘Create’. De tutorial-filmpjes helpen je snel op weg.

Wil je eerst instructie?

Bekijk dan de handleiding van Ontdekmedia.

Instructie geven?

Je kunt de afbeeldingen uit de handleiding hier downloaden als Powerpointpresentatie.


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak accounts aan op Thinglink.

► Beslis of je de accounts aanmaakt of het de leerlingen zelf laat doen.
► Bewaar gebruikersnamen en passwords in een lijst of zet ze in Lastpass.
Stap 2Vertel waarvan leerlingen een interactieve afbeelding gaan maken met Thinglink.
Print de handleiding van OntdekMedia, laat hem zien op het digibord of geef zelf instructie.
Stap 3Laat leerlingen eerst zelfstandig het principe van de interactieve afbeelding verkennen.

Laat leerlingen in tweetallen of individueel zelfstandig aan hun ontwerp werken.

Geef de leerlingen een tijd mee voor deze opdracht. Maak eventueel gebruik van een (digitale) timer.
Stap 4Laat leerlingen hun interactieve afbeelding opslaan. Verzamel alle resultaten en bespreek ze samen bijvoorbeeld op het digibord.
uil-groen

Vereiste computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  •  de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  •  de leerling kan foto’s uploaden en werken met een openbaar platform, zoals Google Drive.

 

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

Het maken van een instructieve foto daagt leerlingen uit om na te denken hoe je iets goed kunt uitleggen. Ze moeten nadenken over wat je daarvoor moet zien of lezen. En vervolgens kiezen met welk beeld en tekst ze hier vorm aan kunnen geven. Het concept dat we hier volgen is: een overzichtsfoto, aangevuld met informatieve tekst of beeldinzetten in balloons (vergelijk met spreektekst in ballonnen in een stripverhaal). Digitaal worden dat venstertjes die zich openen na het aanklikken van een stip op de grote foto. De mediatool maakt het mogelijk om een foto te voorzien van die stippen op de juiste plaats en daar een venstertje bij te vullen met tekst, een andere foto/afbeelding, een audiobestand of een filmpje.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen kunnen een afgebakend platform met eenvoudige bediening gebruiken. (G1, G2)
  • De leerlingen gebruiken eenvoudige toepassingen om eigen content te creëren. (C2)
  •  De leerlingen benutten een mediatool om hun eigen boodschap te versterken. (S2)
uil-groen

Voorbeelden

  • Gebruik Thinglink voor woordenschatoefeningen. Geef de leerlingen per tweetal/groepje in Thinglink een foto waarop van alles te zien is. Bijvoorbeeld: een gedekte ontbijttafel, een marktkraam, een straatbeeld, een strandfoto.

2015-06-16 09.07.56

  • Geef de opdracht om op deze foto de voorwerpen te benoemen met de juiste Engelse vertaling door tags aan te brengen. Laat de ingevulde foto daarna op het digibord presenteren en de hele klas het juiste woord benoemen. De tag aanklikken toont het antwoord van het groepje. Bespreek goed/fout, laat fouten direct verbeteren.
  • Laat leerlingen hun foto’s met elkaar delen (link doorgeven, of embedden) en geef ze de tip deze foto’s te gebruiken voor het oefenen van de woordenschat.

Variant:

  • laat de leerlingen zelf een foto maken en de onderwerpen benoemen.

Ontdek meer media

Externe links