uil-blauw

Het maken van een tijdlijn is een uitstekende werkvorm om leerlingen lesstof te laten verwerken van vooral het vak geschiedenis. Gebeurtenissen en gegevens worden, geordend in de tijd, gepresenteerd op een lijn. Door actief aan het werk te gaan met de gegevens en zelf de ordening aan te brengen, maken de leerlingen zich de volgorde van gebeurtenissen eigen.

Tijdbalk

Het maken van een tijdlijn kan ook als werkvorm dienen om gebeurtenissen uit een verhaal te ordenen, bijvoorbeeld voor een boekverslag. Of voor het maken van een verslag van een excursie of schoolreis.

Deze werkvorm is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool ‘Timerime’


Niveau: ***
Groep: onder- en bovenbouw
Vakgebied: geschiedenis, aardrijkskunde, literatuur lezen, projecten
Wat heb je nodig: accounts, computers, internetverbinding, bronnenmateriaal (tekst, beeld, evt. filmpjes)
Tijdsduur: één les om voor de eerste keer een (digitale) tijdlijn te leren maken. Daarna één les voor zowel het maken als nabespreken van gemaakte tijdlijnen.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Onderwerp bepalen, informatie en afbeeldingen zoeken, ordenen op een tijdlijn, presenteren en delen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De leerlingen leren leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-blauw

Ontdekmedia selecteerde voor deze werkvorm de mediatool Timerime als best toegankelijk.

Met Timerime kun je een digitale tijdlijn maken. De layout van de tijdlijn ligt min of meer vast, maar door data en gebeurtenissen in te voeren kunnen leerlingen de tijdlijn vullen. Bij elke gebeurtenis kan een afbeelding of filmpje worden geplaatst om het verhaal duidelijk te maken. Naast losse gebeurtenissen kun je ook perioden benoemen om samenhang aan te geven.
Meer leerlingen kunnen samenwerken aan dezelfde tijdlijn. Dat maakt het tot een goede werkvorm voor een samenwerkingsopdracht.

Vereiste computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan zo nodig een (groeps)account aanmaken en beheren.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan typen, tekst en plaatjes opslaan in een mapje, zoekwoorden bedenken, zoekmachine gebruiken, zoekresultaten opslaan, filmpje zoeken op YouTube, link aanbrengen.
  • de leerling kan een link delen via e-mail of bijv. Twitter.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

De werkvorm Tijdlijn maken kun je vooral gebruiken bij de volgende vakken en/of methodes:

  • Geschiedenis:  tijdvakken en jaartallen, gebeurtenissen
  • Aardrijkskunde: ontwikkelingen in landen, landschappen, klimaten
  • Biologie: ontwikkelingen van een groeiproces (bijv. van rups tot vlinder)
  • Natuurkunde: oorzaak en gevolg, werking processen
  • Nederlands: boekverslag, filmverslag
  • Kunstvakken: ontwikkeling kunststromingen
uil-blauw

Externe links