Ben je nog niet bekend met Twitter neem dan even de tijd om tweets te leren lezen. In een paar korte voorbeelden nemen we je mee langs de ‘grammatica van tweets’.

Om tweets te lezen hoef je geen account te hebben. Je kunt op zoek gaan naar een persoon of organisatie die je kent, vervolgens kun je verder ‘surfen’ door op de namen van de afzenders te klikken. Begin bijvoorbeeld eens bij Mediawijzer.net .

Een paar vaktermen uit Twitter:

  • Tweet = de naam voor een berichtje van maximaal 140 tekens.
  • Mention = het adresseren van een tweet aan een of enkele anderen. Tweet begint met @ en de naam van de andere tweep (@<naam>)
  • Retweet = het kopiĆ«ren van een tweet van iemand anders en die zelf plaatsen voor jouw volgers.
  • Edit&retweet = een tweet van iemand kopiĆ«ren, maar er zelf iets bijzetten of in aanpassen.
  • Tweep = iemand die twittert en een twitteraccount heeft.
  • Hashtag = de benaming voor het hekje (#) dat wordt gebruikt om een trefwoord mee te geven aan de tweet.
  • Verkorte link = een link naar een website in een verkorte vorm, zodat de link zo min mogelijk tekens (van de 140) in beslag neemt.
Tweet1

Karen stelt op twitter een vraag en hoopt op reacties.

Tweet2

Tessa reageert op Karen door de mention op te nemen: de @ met de twitternaam van Karen. Ze heeft geen tip, maar wel een wens. Ze gebruikt emoticons: smile en knipoog.

Tweet5

Peter reageert op Karen en op Tessa en geeft een inhoudelijke reactie.

Tweet3

Mediawijzer reageert op Karen met een verkorte link (ow.ly). Deze link leidt naar een website. Het trefwoord mediaopvoeing is voorzien van een hashtag (#).

Tweet6

Karen reageert op de tip van Mediawijzer, met een smile.

Tweet4

De vraag van Karen is geretweet, o.a. door Christel. Haar volgers zien nu ook het bericht van Karen en kunnen misschien helpen.

Tweet7

Lydia heeft de tweet geretweet (RT) en geedit: door er wat voor te zetten. Een aanbeveling voor haar netwerk. Om niet over de 140 tekens heen te gaan is de naam van Karen gewist.