uil-blauw

Boekbesprekingen, samenvattingen, opstellen, werkstukken, verhalen en verslagen: het schrijven van teksten maakt een belangrijk onderdeel uit van het onderwijs. Het verwoorden van gedachten en het verwerken van bronnen in je eigen teksten is een leerzaam proces. Of je dat nu met pen en papier doet of op de computer.

De werkvorm verslag maken is door Ontdekmedia uitgewerkt met de mediatool WordPress.


Niveau: ***
Leerjaar: onderbouw- bovenbouw
Vakgebieden: alle vakgebieden
Wat heb je nodig: internetverbinding, computers, een account.
Tijdsduur: Een instructie om te werken in WordPress (± 15 minuten), daarna kunnen de leerlingen zelf aan de slag.


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

  • De leerlingen verwerken leerstof in een verslag.
  • De leerlingen drukken zich uit in een tekst.
  • De leerlingen houden tijdens het schrijven rekening met de lezer.
  • De leerlingen oefenen met de Nederlandse taal.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen leren zich te oriënteren binnen mediaomgevingen (G2).
  • De leerlingen leren (eigen) informatie te presenteren met behulp van een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-blauw

Met de mediatool WordPress kun je een weblog bijhouden: stukken schrijven die je op internet plaatst. WordPress biedt je als het ware een platform om je blogs kwijt te kunnen. Je hoeft er zelf geen website voor te bouwen, dat heeft WordPress al gedaan. Je kunt zelf een mooie omgeving erbij kiezen (achtergronden en plaatjes) en je kunt zelf bepalen of je teksten leesbaar zijn voor iedereen. WordPress is met eenvoudige handelingen al goed te gebruiken, het programma heeft uiteraard ook uitgebreide mogelijkheden. Je kunt van je WordPress-pagina ook een complete website maken.

Computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan één of meerdere accounts aanmaken.
  • de docent kan een profiel aanmaken.
  • de docent kan eventueel beeldmateriaal uploaden of downloaden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan zoeken op internet.
  • de leerling kan beeldmateriaal uploaden of downloaden.
uil-blauw

De werkvorm in methoden

Wordpress kan worden gebruikt als:

  • logboek, bijvoorbeeld als leerlingen een onderzoek doen waarbij regelmatige verslaglegging belangrijk is.
  • evaluatie van een project of een excursie. Laat leerlingen bloggen over hun ervaringen.
  • ‘krant’ waarin leerlingen nieuws en wetenswaardigheden schrijven.
  • communicatiemiddel om ouders te laten zien waar de leerlingen mee bezig zijn.
  • portfolio van een groep of van een individuele leerling.

Je kunt WordPress ook prima inzetten als huiswerk. De leerlingen maken thuis een verslag in WordPress en publiceren dit op de afgesproken datum. Of plaatst een tekst (of beeld, video of audiofragmenten) op WordPress die de leerlingen thuis moeten bekijken of leren.

uil-blauw

Externe links

Een prachtig (en zeer uitgebreid) voorbeeld van een WordPress-pagina waarbij kinderen een grote rol spelen is de pagina van de leerkracht Jos Montulet. Het gaat hier om basisschoolleerlingen, maar het is een uitstekend voorbeeld.