uil-blauw

Een woordwolk kun je gebruiken om te brainstormen, maar het is ook een slim middel om bijvoorbeeld woordenschat te oefenen of om er verslagen mee te bespreken. Ook tijdens mentorlessen is het een geschikte werkvorm, bijvoorbeeld om elkaar onderling te leren kennen.

Deze werkvorm is door OntdekMedia uitgewerkt met de mediatool Woordwolk.nl.


Niveau: *
Groep: onder- en bovenbouw
Vakgebieden: alle
Gebruik: gratis
Wat heb je nodig: pc’s of tablets, printer
Tijdsduur: circa 10 minuten


Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen
Brainstormen, kennis en woordenschat oefenen, verslagen bespreken, jezelf presenteren, uitnodigen.

Werken aan mediacompetenties

Leerdoelen nieuwe media

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen leren informatie op internet te zoeken, selecteren en bewaren (C1, G2).
  • De leerlingen leren (eigen) informatie en bronnen te presenteren m.b.v. een online programma (G1, C2, S2 ). Zij kunnen digitale en online media gebruiken wanneer dit gevraagd wordt.
uil-blauw

Met de tool Woordwolk.nl kun je woordwolken maken. Je plakt een tekstbestand in een scherm. Vervolgens genereert het programma een woordwolk. Met verschillende tools kun je de woordwolk aanpassen, zoals de presentatie (verticaal en/of horizontaal), de grootte, het lettertype en de kleur. De woordwolk kun je bewaren als plaatje en ook printen. Voor het programma heb je geen account nodig. Je kunt meteen beginnen.

Vereiste computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
uil-blauw

De werkvorm in vakken

Woordwolken zijn bij elk vak in te zetten, bijvoorbeeld om te brainstormen over een onderwerp.

  • Nederlands en moderne vreemde talen: oefen woordenschat met een woordwolk, maak een woordwolk met (sterke en zwakke) werkwoorden, plaats gedichten in een woordwolk, zet goede en minder goede (boek)verslagen) in woordwolken tegenover elkaar en bespreek de verschillen, maak een ‘woordwandeling’ door een kort verhaal en bespreek de kernwoorden van het verhaal a.d.h.v. de woordwolk.
  • Zaakvakken: bespreek verslagen, presentaties en samenvattingen van hoofdstukken a.d.h.v. kernwoorden in woordwolken.
  • Mentorlessen: laat leerlingen zichzelf voorstellen met een woordwolk, of vraag om hun talenten of eigenschappen te verbeelden in een woordwolk.
uil-blauw

Externe links

Er zijn meer programma’s waarmee je woordwolken kunt genereren. Probeer ook deze eens uit! www.wordle.netwww.tagxedo.com, www.tagcrowd.com en workitout.com.