uil-groen

Met mediatool WordPress kun je verslagen schrijven en die publiceren, zodat andere mensen het ook kunnen lezen. Je kunt foto’s, filmpjes en audiofragmenten toevoegen.

De mediatool WordPress is door Ontdekmedia toegepast in de werkvorm verslag schrijven

Screendump_Wordpress

Woordenlijst

  • Bloggen: een weblog bijhouden.
  • Dashboard: de plek waar je instellingen en functies kunt regelen.
uil-groen

Zelf uitproberen

Maak een gratis account aan. Eenmaal ingelogd zijn de mogelijkheden groot. Laat je niet afschrikken door al deze keuzes. WordPress raadt bij de start altijd aan om een aantal blogs te bekijken. Neem daar even de tijd voor, het geeft een goed beeld. Maak, om het zelf te ervaren, zelf een blogbericht. Uiteraard hoef je dit niet te publiceren, maar je kunt er ook voor kiezen om een goed voorbeeld voor de kinderen te maken. Dit voorbeeld kun je dan gebruiken bij de instructie.

Wil je eerst instructie? Bekijk dan de Handleiding verslag maken met WordPress_VO van OntdekMedia.

Instructie geven?
Download voor het digibord de afbeeldingen uit de handleiding als Powerpoint


Met de leerlingen aan de slag

StapActie
Stap 1Maak een account aan.
Stap 2Geef de leerlingen een duidelijke instructie en laat ze daarna zelf rondkijken in Wordpress. De leerlingen kunnen hun teksten eerst in Word maken en daarna kopiëren en plakken in Wordpress, maar ze kunnen ook meteen aan het werk.
Stap 3Geef de opdracht en laat leerlingen individueel of in tweetallen aan hun verslag of blog werken.
uil-groen

Computervaardigheden

Docent:

  • de docent beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de docent kan één of meerdere accounts aanmaken.
  • de docent kan een profiel aanmaken.
  • de docent kan eventueel beeldmateriaal uploaden of downloaden.

Leerling:

  • de leerling beschikt over basiscomputervaardigheden.
  • de leerling kan zoeken op internet.
  • de leerling kan beeldmateriaal uploaden of downloaden.

Leerdoelen

Inhoudelijke leerdoelen

  • De leerlingen verwerken leerstof in een verslag.
  • De leerlingen leren zich uit te drukken in een tekst.
  • De leerlingen houden tijdens het schrijven rekening met de lezer.
  • De leerlingen oefenen met de Nederlandse taal.

Leerdoelen nieuwe media

Leerdoelen mediawijsheid

Door het gebruiken van deze werkvorm en deze mediatool werk je aan de volgende doelen:

  • De leerlingen leren zich te oriënteren binnen mediaomgevingen (G2).
  • De leerlingen leren (eigen) informatie te presenteren met behulp van een online programma (G1, C2, S2 ).
  • De leerlingen leren hun resultaten te delen via (sociale) media (C3, S2).
uil-groen

Voorbeelden

Een prachtig (en zeer uitgebreid) voorbeeld van een WordPress-pagina waarbij kinderen een grote rol spelen is de pagina van de leerkracht Jos Montulet. Het gaat hier om basisschoolleerlingen, maar het is een uitstekend voorbeeld.

Waarom zou je de leerlingen laten bloggen? Lees hier negen goede argumenten om dat te doen.

Of lees dit artikel uit de Vives over weblogs in het literatuuronderwijs.

Ontdek meer media

Ontdekmedia heeft één tool van dit type geselecteerd. Maar er zijn ook interessante alternatieve varianten zoals www.blogger.com, een blogtool van Google.

Externe links