Het samen bekijken en bespreken van reclamespotjes is  een goede manier om kinderen bewust te maken van de beïnvloeding door media. Ze zijn meestal kort, zodat je ze een paar keer kunt bekijken. Bovendien kennen kinderen ze vaak al en kun je gemakkelijker doorvragen naar de kern. Wat is de bedoeling van de maker? Of van het bedrijf dat de reclame uitzendt? En hoe bereiken ze dat doel?

Het bespreken hoe media gemaakt worden is vaak wat lastiger. Een tip daarvoor: ga eens op zoek op Youtube naar ‘The making of’. Zeker bij bijzondere spots zijn de makers vaak zo trots, dat ze iedereen graag inzicht geven in hoe het gemaakt is. Leuk en leerzaam voor jezelf en voor de kinderen.

Een heel mooi voorbeeld is een spotje van Sony voor de Bravia-tv. Om de realistische kleuren die van je tv-scherm afspatten echt goed zichtbaar te maken, lieten ze 250.000 stuiterballen door de straten van San Francisco stuiteren. Op de film, waarin de beelden vertraagd worden weergegeven, ziet dat er echt prachtig uit. Met ook nog eens mooie rustige muziek eronder. Maar in ‘The making of’ zie je een cameraploeg die zich moet beschermen tegen het geweld met een ware ME-uitrusting.

En deze is niet echt

Een ander mooi voorbeeld is van de concurrentie: Samsung. Ook een soort reclame voor LED-tv’s, maar dan een filmpje dat met een hoog tempo werd verspreid via de sociale media. Het moest lijken dat het een echt amateurfilmpje was, maar het is gemaakt door een professionele studio. Met name het pingpong-spel en het vuurwerk zijn overduidelijk in de film gemonteerd zonder dat de schapen dat echt deden.